Hoofdredacteur tijdschrift Idee 16-24 uur per week

De Mr. Hans van Mierlo Stichting is het wetenschappelijk bureau van de grootste progressieve politieke partij van Nederland. Wij zorgen ervoor dat het denken binnen D66 altijd doorgaat.

We zoeken een nieuwe collega voor de functie van: Hoofdredacteur Idee 16-24 uur per week.

De functie is ook op fulltime basis te vervullen, in combinatie met de functie van wetenschappelijk medewerker. Onderaan deze vacature vind je hier meer informatie over.

Over Idee
Idee is het politiek-wetenschappelijk tijdschrift van de Mr. Hans van Mierlo Stichting voor het sociaal-liberalisme, het politieke gedachtegoed van D66. Het tijdschrift heeft tot doel het sociaal-liberale denken te verdiepen en te verbreden door middel van verdiepende artikelen, scherpe columns en interviews met inspirerende denkers. Zo biedt het tijdschrift achtergronden en reflectie tegenover de waan van de dag. Idee verschijnt viermaal per jaar; ieder nummer heeft een eigen thema.

Functieomschrijving
Als hoofdredacteur ben je verantwoordelijk voor de totstandkoming van het tijdschrift. In samenspraak met de redactie en redactieraad bepaal je de inhoudelijke koers. Je stuurt het team van vrijwillige redacteuren aan en bent verantwoordelijk voor het contact met de eindredacteur, vormgever en de drukker. Constant zoek je naar manieren om het tijdschrift te verbeteren en nieuwe lezersgroepen aan te boren, ook digitaal. Je begrijpt hoe complexe thema’s te verwoorden zijn in inhoudelijk sterke én goed leesbare artikelen. Bovendien ben je in staat om relevante en toonaangevende denkers te vinden om een bijdrage te leveren aan Idee en weet je aansluiting te vinden bij de onderzoeken van de Van Mierlo Stichting.

Onze ideale nieuwe collega
•   Heeft een scherpe pen, Nederlands- en Engelstalig;
Heeft een uitstekend oog voor ontwikkelingen binnen het politiek-maatschappelijke debat;
Is proactief en collegiaal; door je ervaring ben je in staat auteurs en redacteuren feedback te geven op hun werk;
Heeft een duidelijke visie op de richting van Idee;
•      Heeft de missie van de Van Mierlo Stichting als wetenschappelijk bureau van een politieke partij in beeld;
•      Is bereid flexibele werkuren te hanteren, ook in avonden.

Aanvullend beschik je in ieder geval over de volgende kenmerken:
•      WO denk-/werkniveau;
•      Redactionele ervaring is noodzakelijk;
•      Goede kennis van en affiniteit met politieke theorie, in het bijzonder het sociaal-liberalisme;
•      Effectief netwerk van wetenschappers en essayisten;
•      Ervaring met de verspreiding van digitale artikelen is een pré.

Arbeidsvoorwaarden
•      De functie is 16-24 uur per week (vast te stellen in overleg)
•      Startdatum in overleg. In eerste instantie bieden wij een dienstverband van een jaar, met uitzicht op verlenging.
•      De standplaats is het kantoor van de Van Mierlo Stichting, gevestigd in hetzelfde pand als het Landelijk Bureau D66 in Den Haag. Deels thuiswerken is mogelijk.
•      De functie is ingeschaald in schaal 10 of 11 van de BBRA (volledige werkweek is 38 uur, exacte inschaling en periodiek afhankelijk van werkervaring). Er is 8% vakantietoeslag, 8,3% eindejaarsuitkering, reiskostenvergoeding op basis van OV en een pensioenregeling.

Bijzonderheden
Deze functie is in overleg en op basis van je ervaring met wetenschappelijke publicaties uit te breiden naar fulltime. Je zou dan de helft van je tijd besteden aan het hoofdredacteurschap en de andere helft ben je werkzaam als wetenschappelijk medewerker. Als wetenschappelijk medewerker ben je in staat zelfstandig publicatiewaardige stukken te schrijven en doe je (toegepast) onderzoek naar maatschappelijke vraagstukken met als doel antwoorden te formuleren vanuit het sociaal-liberalisme. Daarnaast presenteer je graag je onderzoek en organiseer je discussies naar aanleiding van de nieuwste Idee. Namens de Van Mierlo Stichting sta je met enige regelmaat ’s avonds en in het weekend (digitaal) op congressen of andere bijeenkomsten.

Belangstelling?
Voor vragen over de functie kan Afke Groen van de Van Mierlo Stichting worden benaderd via [email protected].

Solliciteren kan tot en met 29 augustus, door een motivatiebrief, CV en een voorbeeld van gepubliceerd werk te sturen naar de Mr. Hans van Mierlo Stichting, gericht aan Afke Groen (directeur) via [email protected].

De eerste sollicitatiegesprekken vinden plaats in de week van 5 september.