Aflevering 27: Internationale verdragen en nationale soevereiniteit

In een geglobaliseerde wereld zijn internationale verdragen en afspraken van groot belang. Multilaterale organisaties en handelsverdragen bieden uitkomst bij grensoverschrijdende verschillen en zorgen voor stabiele internationale relaties. Maar deze verdragen en afspraken staan soms op gespannen voet met met nationale rechtssystemen. Want hoe verhoudt het nationaal recht zich tot het internationaal rechtssysteem? En wat gebeurt er bij conflicterende uitspraken? Deze wederzijdse spanning zet in veel landen de rechtsorde onder druk. Steeds meer politici voor meer nationale soevereiniteit, met name op het gebied van rechtspraak.

Wat is de schaduwzijde van dit systeem van internationale verdragen? In hoeverre is er eigenlijk nog sprake van nationale soevereiniteit? En wat is de positie van de Nederlandse rechter wanneer het aankomt op internationale verdragen? In deze aflevering van Appèl gaan wij hierover in gesprek met dr. Catherine Brölmann, associate professor Internationaal Recht aan de Universiteit van Amsterdam, en Johan Adriaensen, universitair docent Europese Studies aan Maastricht University.

Te gast:

Dr. Catherine Brölmann, associate professor Internationaal Recht aan de Universiteit van Amsterdam

Presentatie: Daniël Schut Onze podcasts zijn ook te beluisteren via:   Daarnaast ook nog via Transistor.fm of hier direct te downloaden! Heeft u genoten van deze podcasts? Om deze podcasts én onze andere activiteiten mogelijk te maken, kunnen we uw giften goed gebruiken! Klik op onderstaande button, of klik hier voor meer informatie over doneren aan de Mr. Hans van Mierlo Stichting.