9.4 Maarsbergen

Maarsbergen is een divers dorp. Midden op de grens van de bossen van de Utrechtse Heuvelrug en het weidegebied van de Gelderse Vallei. Maarsbergen vormt het kruispunt tussen de N226 met de A12 en een druk spoor van en naar Duitsland.
Door de paardensportevenementen op het landgoed staat Maarsbergen internationaal bekend. Verder heeft Maarsbergen de
grootste golfbaan van de gemeente, met een regionale aantrekkingskracht.

Bereikbaarheid

Maarsbergen is uitermate goed bereikbaar. Misschien wel te goed. Omdat de op- en afrit van de A12 bij Maarn alleen maar van en naar
Utrecht is gaat al het verkeer naar Maarn door Maarsbergen. Er is een grote verkeersdruk in dit kleine dorp. Gelukkig is er eindelijk
begonnen met de onderdoorgang en de rondweg. Binnenkort gaat er minder doorgaand verkeer door het dorp heen. Wij zien graag de
twee tankstations die dan achterblijven verdwijnen

Beeld: Heuvelrug.nl

NS-Station Maarsbergen

In 1972 is station Maarsbergen gesloten. Momenteel wordt nagedacht om in de toekomst station Maarn te sluiten en een nieuw station Maarsbergen te openen. D66 juicht elke verbetering van het openbaar vervoer toe en gaat graag in gesprek met de inwoners van
Maarsbergen, Maarn en de omliggende dorpen, om te horen wat zij van deze mogelijke verandering vinden . Station Maarsbergen zou
meer ruimte voor parkeerplaatsen en voor een OV-knooppunt krijgen dan in Maarn mogelijk is. Wij vinden dan ook dat een eventueel
station ook gekoppeld moet worden aan een directe busverbinding van en naar Leersum, Woudenberg en Scherpenzeel, naast de
busverbinding die er al is naar Doorn en Amersfoort.
Een eerder onderzoek naar de mogelijkheid van een NS-station in Maarsbergen gaf aan dat dit alleen rendabel zou zijn als er in de
directe omgeving flink bijgebouwd zou worden. Voor D66 is dit niet vanzelfsprekend. Wij zien ook mogelijkheden als er een goed OV-knooppunt is zodat het servicegebied groter wordt. Dit ook samen met een aansluiting op een fietssnelweg.
Rondom Maarsbergen zijn er meerdere natuurgebieden zoals de kwelzone ten noorden van Maarsbergen. Deze kwelzone speelt een
belangrijke rol in de afwatering van de Utrechtse Heuvelrug en biedt ook kansen voor biodiversiteit.
Aan de beslissing van de rondweg ging een lang participatietraject vooraf. Dit heeft zelfs geleid tot een situatie waarbij het dorp
duidelijk verdeeld was. Wij willen als D66 graag dat de gemeente het gesprek faciliteert tussen de verschillende partijen om met elkaar
in gesprek gaan over de inrichting van het nieuwe dorpsplein met de Kerk als centraal punt.
Wij vinden dat participatie juist moet leiden tot verbinding. Twee grote infrastructurele aanpassingen in een klein dorp achter elkaar is
veel. Wij vinden dat hier rekening mee gehouden moet worden en vindt dat dit proces uiterst zorgvuldig moet gebeuren. Met respect
voor alle betrokkenen, bewoners van Maarsbergen, maar ook potentiële reizigers uit omliggende dorpen. D66 verwacht een duidelijke kaderstelling vanuit de gemeente, provincie en ProRail.