Samen in de buurt

Afgelopen vrijdag was ik samen met collega kandidaat raadslid Hubert van Zanten op bezoek bij een buurtbewoner in Driebergen. Hij weet buurtbewoners samen te brengen voor mooie dingen. We maakten een wandeling rond de prachtige Oranje vijver en hij vertelde over hoe hij een paar jaar geleden besloot om de boel op te schudden en aan te pakken.

Verwaarloosd

Het park was verwaarloosd en voor buurt en gemeente een doorn in het oog, Hij motiveerde de buurtbewoners en samen met zijn vrouw, een landschapsarchitect, maakte hij een plan. Het plan legde hij voor aan de gemeente en dit was de start van een prachtig buurtproject. Samen met de buurt en de gemeente knapten zij het park en vijver op. Sinds enkele jaren onderhoudt de buurt samen met de gemeente het park en is het een gedragen belevingsplaats waar alle generaties met elkaar kunnen genieten.

Betrokken in je omgeving

Parken, buitenruimte, speelplaatsen in de buurt zijn belangrijk. Hier kom je je buren tegen, praat je en leer je elkaar kennen. Zo voel je je betrokken bij je omgeving. Je komt in actie en ziet om naar elkaar. Dit buurtproject is een prachtig voorbeeld van hoe het kan. De sleutel tot succes; eigenaarschap en vertrouwen. Daarbij staat en valt alles bij goede communicatie. Voor alle partijen moet er een win-win situatie zijn.

Buurtkracht

Er is veel mogelijk. Onze oproep is dan ook signaleer buurtkracht in de Utrechtse Heuvelrug en sta als gemeente open voor buurtinitiatieven en faciliteer bij buurtprojecten waar nodig. Mooie dingen kunnen er uit voortkomen zoals in Driebergen. Een gedeelde openbare ruimte is de sleutel naar een goed functionerend dorp (citaat: architect Daniel Libeskind).
Het was een mooi gesprek. Zijn enthousiasme, positieve kijk op wat er mogelijk is door lef te tonen, aan te pakken en goed samen te werken zal als voorbeeld verder in onze gemeente gedragen moeten worden.

Thema-avond

Dinsdag 22 februari organiseert kandidaat raadslid Hubert van Zanten een thema-avond over speeltuinen in Leersum, Amerongen en Overberg. Speeltuinen worden door de gemeente amper onderhouden en kapotte materialen worden niet meer vervangen. Wat kan er wel en wat kunnen inwoners dan zelf doen of misschien wel beter doen?
Kandidaat Raadslid voor D66 Hubert van Zanten kreeg hier veel vragen over. Daarom deze avond.
Dinsdag 22 februari vanaf 20:00 uur
De Binder in Leersum of online
Graag van te voren aanmelden via [email protected]