Prinsjesdag en de lokale politiek

Het was een enerverende week met de gedeeltelijke mobilisatie in Rusland, de miljoenennota, een kabinet dat wegliep uit de Kamer en de ene crisis die over de andere buitelt. Dit komt allemaal bij de groeiende kloof, die ik zie en waar ik zorgen over heb: de groep mensen die geen vertrouwen meer heeft in de overheid, media en wetenschap groeit. Hoe krijgen we dat gekeerd?

Het ontbreekt aan een lange termijnvisie

Als regeringspartij is D66 medeverantwoordelijk voor het ontbreken van een langetermijnvisie. Die visie is nu harder nodig dan ooit en het ontbreken hiervan voedt de onvrede. Tegelijkertijd zie ik onze D66ers in Den Haag hun best doen: de Abel Herzberglezing door Rob Jetten was goed, de presentatie van Sigrid Kaag over de energiemaatregelen gaf wat verlichting en haar weglopen uit de Kamer dwong bij velen respect af.

Verdragen, verzoenen en verbinden

Dinsdagmorgen woonde ik de prinsjesdagviering bij in de Grote Kerk in Den Haag, omdat het Humanistisch Verbond -waar ik bij betrokken ben – een van de organisatoren was. In het bijzijn van kabinet en Tweede Kamer werd hier ingegaan op alle zichtbare en voelbare spanningen in Nederland en de kloof tussen mensen in het land en ” Den Haag”, tussen de burgers en de politiek. Het thema was: “Verdragen, verzoenen en verbinden”. Alle religies en levensbeschouwelijke organisaties leverden een bijdrage. Het is terug te zien op npostart.nl en op prinsjesdagviering.nl. Ik hoop dat dit soort initiatieven een bijdrage leveren aan verbetering van het klimaat in de samenleving.

Samenwerken

Gelukkig zie ik in onze gemeenten nog steeds ook veel inwoners die heel betrokken zijn bij de lokale politiek. Het meedenken met het herstelplan voor de valwind in Leersum was een goed voorbeeld: op wat kleine discussiepunten na, ligt er een degelijk plan dat op veel draagvlak kan rekenen.
Ik heb ook bewondering voor onze lokale mensen in de gemeenteraden en colleges van de Utrechtse Heuvelrug en Rhenen, die ondanks alle ophef in het verre Den Haag gewoon hard aan de slag zijn. De verkiezingen liggen achter ons en idealen en coalitieakkoorden worden nu omgezet in concrete plannen en maatregelen. Die moeten er straks, samen met de andere partijen en de samenleving, voor zorgen dat onze gemeenten nog mooier en nog beter worden. We willen in onze gemeenten laten zien dat samenwerken en verder vooruitdenken wel kan. Dat luisteren wel loont. En dat je vanuit de verbinding vaak verder komt dan vanuit de gezochte polarisatie.

Elisabeth van Oostrum
voorzitter D66 Utrechtse Heuvelrug en Rhenen