Op naar het nieuwe jaar!

Het jaar 2023 was in veel opzichten zwaar. De media buitelt deze week over elkaar heen om dit weer te geven. De oorlog tussen Rusland en Oekraïne die maar voortduurt, het escaleren van de strijd tussen Israël en Hamas, waar veel onschuldige Israëliërs en Palestijnen de dupe van zijn. De klimaatopwarming met deze week het hoge water. Wie kan nog ontkennen dat er niets verandert? Voor D66 was het ook een zwaar jaar. Het leek of de onvrede van een grote groep inwoners van Nederland zich vooral richtte tegen D66. Wij werden het symbool van vooruitgang en realisme. Altijd een ondankbare positie, maar evengoed noodzakelijk. De reden dat ik ooit lid werd van D66. Gelukkig verschijnen er ook rapporten waaruit blijkt dat vluchtelingen hier heel hard nodig zijn. Daar zal welk kabinet er ook komt, wat mee moeten.

De verkiezingsuitslag viel tegen ondanks de grote inzet van D66. Rob Jetten kreeg van vriend en vijand veel complimenten voor zijn integere wijze van campagne voeren. Op inhoud en niet op personen. Sigrid Kaag verdient eveneens lof voor haar resultaten en de moed om een van de zwaarste en meest complexe taken wereldwijd, op zich te nemen.

Zowel landelijk als lokaal kregen we veel nieuwe leden na de verkiezingen. In Utrechtse Heuvelrug maar liefst 16 mensen. Allemaal mensen die hun sympathie voor D66 willen omzetten in daadwerkelijk steun. Wij zijn er heel blij mee. Dit geeft ons weer nieuwe energie voor het komend jaar. Wij verwelkomen hen graag op onze Nieuwjaarsbijeenkomst op 19 januari.

Privé was het laatste half jaar van 2023 voor mij heel zwaar, door de ziekte en het overlijden van mijn oudste dochter. Eens te meer besef ik dat je je dierbaren moet koesteren. Een liefdevolle en zorgzame samenleving is belangrijker dan ooit. Laten we dit persoonlijk, als in afdelingsverband, maar ook lokaal, nationaal en internationaal bevorderen.

Met vriendelijke groet,
Elisabeth van Oostrum