Onduidelijke werkwijze bij Sociale Zaken.

Naar aanleiding van een klachtenbrief over de werkwijze bij de afdeling Sociale Zaken is de gemeenteraad in december door een inwoner van Utrecht op de hoogte gesteld van enkele problemen bij de dienstverlening. Daarnaast is de regelgeving voor de Bijzondere Bijstand voor veel mensen onduidelijk. Het college heeft deze brief destijds afgehandeld. De fracties van GroenLinks, D66, SP en Leefbaar Utrecht vonden deze beantwoording echter te summier. Daarom hebben zij het college middels schriftelijke vragen om opheldering gevraagd.  

De opmerkingen die in de klachtenbrief worden gemaakt worden onderschreven door de Kliëntenraad. De partijen willen daarom nu te weten komen hoe de bezwaarprocedure bij Sociale Zaken werkt en hoe er meer duidelijkheid kan komen over de voorwaarden voor de Bijzondere Bijstand.

D66-raadslid Anita Vink, woordvoerder Sociale Zaken en Werkgelegenheid, benadrukt het belang van transparantie: ‘Juist bij Sociale Zaken moet het gaan om goede dienstverlening waarin de mens als individuele cliënt centraal staat. Duidelijke regelgeving is daarbij essentieel’.
Lees hier de ingediende schriftelijke vragen.