Fractieupdate maart 2024

Er heeft een portefeuillewissel plaatsgevonden bij onze raadsleden en de fractie is druk bezig met de Conciërge van het Jaar Verkiezing. Lees meer in onze fractie-update!

Portefuillewissel

Bij de fractie heeft er een portefeuillewissel plaatsgevonden zodat de kennis over verschillende portefeuilles meer verspreid wordt over de fractieleden. Achraf, Venita, Dirk-Jan en Nadia hebben vrijwel dezelfde portefeuille gehouden. Bij Nadia is Economische Zaken erbij gekomen, bij Dirk-Jan Participatie en bij Venita Onderwijs. Berdien heeft Wonen van Maarten overgenomen. Ralph neemt Financiën op zich en Joost gaat zich meer richten op een aantal gebieden binnen Ruimtelijke Ontwikkeling. Ons commissielid Emma gaat naast alles wat met Studentzaken te maken heeft ook Inclusie & Diversiteit oppakken.

Voor een volledig overzicht van onze raadsleden en hun portefeuilles kun je op hun profielpagina’s op onze website kijken.

Testcapaciteit drugs wordt uitebreid

Afgelopen raadsvergadering heeft de gemeenteraad, na een initiatief van D66, ingestemd met de aanschaf van de FTIR. Dat is een apparaat waarmee de kwaliteit en risico’s van bepaalde soorten drugs kunnen worden getest. De machine geeft meteen een testuitslag , waardoor het het testen laagdrempeliger wordt. Nadia: “Je kunt van drugsgebruik vinden wat je wilt, maar drugsgebruik gebeurt. En als mensen dan toch blijven gebruiken, dan heb ik liever dat ze dat veilig kunnen doen.” In Utrecht moeten mensen soms lang wachten tot er plek is om hun drugs te testen en daarna nog wachten op de uitslag. Vooral in de zomer kunnen wachttijden flink oplopen, hopelijk is dat nu verleden tijd.

Conciërge van het jaar

De conciërge van het jaar is terug van weggeweest. Conciërges zijn een onmisbare helpende hand, aanspreekpunt en sfeermaker. De stille krachten in het onderwijs die de Utrechtse scholen draaiende houden. Alle basisscholen in Utrecht kunnen hun conciërge opgeven voor de competitie met een creatief knutselwerk of via een ingezonden brief. Eelco Eerenberg zal op maandag 8 april de prijs uitreiken op de desbetreffende school.

Elke maand gaat de fractie tijdens de fractievergadering op maandag ergens langs. Ben je actief bij een vereniging, kom je in je werk een maatschappelijk probleem tegen dat aandacht verdient, of heb je de oplossing in handen voor een maatschappelijk probleem? Nodig ons dan een keer uit voor een gesprek via [email protected].