D66: ‘Gemeente, help huiseigenaren aan lagere energielasten!’

D66 wil dat de gemeente huiseigenaren in Utrecht actief gaat helpen om het juiste energielabel voor hun woning te krijgen. Eerder deze maand werd dit energielabel verplicht bij de verhuur of verkoop van een woning. De lancering van het label leidde landelijk tot veel commotie, omdat veel huizen volgens woningeigenaren per brief door de Rijksoverheid te laag werden ingeschat. De fractie stelt vandaag raadsvragen.

Lagere energielasten

Ook veel Utrechters hebben afgelopen maand een brief met een voorlopig energielabel ontvangen. D66-raadslid Matthijs Sienot: “Veel mensen voelen zich niet serieus genomen en willen graag een hoger label halen, maar ze weten niet hoe. D66 wil dat de gemeente hen snel verder helpt. De lokale energie-ambassadeurs en het digitale Energiepunt Wonen kunnen daar een belangrijke rol innemen. Op die manier helpen we Utrechters hun energielasten te verlagen en hun wooncomfort te verhogen!”

Energiebesparing

D66 vindt de ongelukkige lancering van het landelijke energielabel geen sterk signaal voor de inzet op energiebesparing. Sienot: “De Utrechtse coalitie heeft als doelstelling om de stad Utrecht in 2020 30% minder energie te laten verbruiken. Dat klinkt ver weg, maar energiebesparing begint met hele concrete stappen. Als huiseigenaren door middel van een passend energielabel hun steentje bij kunnen dragen, moet de gemeente dat vooral ondersteunen. We moeten daarom verder gaan waar het Rijk nu ophoudt, anders is de brief die alle huiseigenaren in Utrecht hebben ontvangen weggegooid geld.”