Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

dinsdag 19 november 2013

Uitgeprocedeerde asielzoekers in zicht door rol gemeenten

D66-Kamerlid Gerard Schouw wil dat staatsecretaris Teeven (VVD, Veiligheid en Justitie) een proef opstart met de vier grootste gemeenten (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) waarbij deze meer ruimte krijgen om opvang te bieden aan uitgeprocedeerde asielzoekers. Gemeenten spelen officieel geen uitvoerende rol in het opvangbeleid, maar kampen wel met de problemen als uitgeprocedeerde asielzoekers op straat belanden.

Schouw: “Ik wil dat de G4 mogelijkheden bieden om gemeentelijke opvang te faciliteren. Ik vind dat we die gemeenten tegemoet moeten komen. Veel uitgeprocedeerde asielzoekers belanden op straat en vanaf die straat wordt de kans op meewerken aan terugkeer alleen maar kleiner. Overleven is voor deze groep de eerste prioriteit, niet terugkeer.”

Basisbehoeften

Onlangs heeft het Europees Sociaal Comité de uitspraak gedaan dat overheden verplicht zijn opvang, voedsel en kleding aan mensen zonder verblijfsvergunning te bieden. Nederland voldoet niet aan deze eisen. Schouw: “De overheid moet dit beter regelen. Als het niet via het Rijk kan, regel het dan via de gemeenten. Door te voorzien in de minimale basisbehoeften blijft deze kwetsbare groep in zicht en is de kans dat zij volledig in de illegaliteit verdwijnen veel kleiner. Zo houden we aan de ene kant de menselijke maat in de gaten en bevorderen we tegelijkertijd het terugkeerproces. Geen koude terugkeer, maar warme hervestiging.”

Sluitende aanpak

Er is een noodzaak voor een sluitende aanpak in het asielbeleid. Gemeenten kunnen hier een rol in spelen. Wel benadrukt Schouw dat de overheid eindverantwoordelijk moet blijven; “Die rol blijft aan de overheid voorbehouden. Maar gemeenten kunnen wel de sleutel zijn tot een meer sluitende aanpak. ”