Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

dinsdag 10 juli 2018

Uitbreiding en versterking Nederlandse ambassades

Sterke Nederlandse ambassades zijn nodig om onze stem goed te kunnen laten horen. Om voor democratische rechten en vrijheden op te kunnen komen, maatschappelijke organisaties in het buitenland te kunnen steunen én Nederlanders in het buitenland te helpen. Dit kabinet investeert daarom tot en met 2022 ruim 40 miljoen in onze Nederlandse ambassades. Daar heeft D66 zich hard voor gemaakt.

D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma: “Onze ambassades kunnen na jaren van bezuinigingen veel steun gebruiken. Nederlanders in het buitenland hebben ook lang in de kou gestaan. Sommigen moeten door het sluiten van posten nu tot wel 1000 km reizen om hun paspoort te verlengen. We moeten onze stem in het buitenland goed kunnen laten horen. Dat vraagt om sterke ambassades. En zo kunnen we Nederlanders in het buitenland beter faciliteren.”

Nieuwe ambassades en versterking

Er wordt onder meer geïnvesteerd in de uitbreiding en versterking van ambassades. Door de onrust in Oekraïne, de oorlog in Syrië en Irak en de instabiliteit in Libië vragen de regio’s langs de grenzen van het oosten en zuiden van Europa om meer aandacht. Nederland gaat daarom nieuwe ambassadekantoren openen in Ouagadougou (Burkina Faso) en in Ndjamena (Tsjaad). De posten in Amman, Bagdad, Beiroet, Erbil, Kaïro, Tripoli, Ankara, Kiev, Pristina, Minsk en Chisinau worden versterkt.  Ook worden Nederlandse diplomaten gedetacheerd bij de Europese Dienst Extern Optreden (EDEO) in Brussel. Mede door de migratiedruk gaat Nederland, samen met Europese partners, de samenwerking met herkomst- en doorreislanden verbeteren. De posten in Abuja, Bamako, Khartoem, Amman, Tunis en New York (PV bij de VN) worden daarom ook versterkt.

24/7 Loket Buitenland

Daarnaast wordt geïnvesteerd in betere dienstverlening aan de ongeveer één miljoen Nederlanders die (tijdelijk) in het buitenland wonen. Zo wordt onder meer toegewerkt naar een loket wat 24/7 bereikbaar is via website, e-mail, twitter, chat, telefoon.  Hier kunnen Nederlanders in het buitenland straks met al hun vragen en verzoeken terecht. Dit jaar wordt geïnventariseerd waar het nu vooral aan schort volgens Nederlanders in het buitenland. Via deze vragenlijst kan worden aangegeven waar precies behoefte aan is.

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.