Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

Over de lijsttrekker

Alexander Pechtold is door de leden verkozen tot lijsttrekker van D66 bij de komende Tweede Kamerverkiezingen. Hieronder vindt u de toelichting van zijn kandidaatstelling die met de leden is gedeeld voor de stemming.

Toelichting kandidaatstelling lijsttrekkerschap
Alexander Pechtold, mei 2016

“Als ik bij alle twijfelaars en afvalligen een voor een langs moet om ze terug te halen bij de partij, dan doe ik dat.” Met die boodschap stelde ik me tien jaar geleden in Hengelo kandidaat als lijsttrekker van D66. Waar sommigen toen twijfelden over ons bestaansrecht, was ik ervan overtuigd dat D66 een belangrijke rol zou kunnen – of beter nog: moeten – spelen in de Nederlandse politiek.

Vanaf dat moment heb ik samen met velen gewerkt aan de renovatie van onze partij. Een sterke basis door meer leden. Een stevige verankering in de samenleving door meer D66-vertegenwoordigers op alle niveaus. Een scherp profiel door vernieuwing van onze ideeën. Ik vind dat we daarin goed geslaagd zijn. De afgelopen jaren is ons ledental verdrievoudigd. In Europa, in de provincies en in de gemeenten is D66 veelal een grote partij en maken we vaak deel uit van het bestuur. Daarnaast hebben we in Tweede en Eerste Kamer vanuit de oppositie veel van onze ideeën over werken, wonen en onderwijs kunnen realiseren.

Toch is er geen reden om louter tevreden te zijn over het verleden. Voor mij gaat politiek altijd om de ambitie vorm te willen geven aan de toekomst. En die ambitie brandt volop in mij. Na jaren van noodzakelijk hervormen en bezuinigen, wil ik met D66 nu vooral investeren in de samenleving. Strijden voor meer vaste banen. Voor een groene economie. Voor gelijke kansen in het onderwijs voor ieder kind. En voor goede opvang en een snelle integratie van vluchtelingen.

Al tien jaar vecht ik tegen polariserende politici. Ik ben ervan overtuigd dat die strijd nooit steviger gevoerd moest worden dan nu. Van de VS tot Frankrijk, van Groot-Brittannië tot Nederland proberen populisten de samenleving te splijten. Daar zet ik graag mijn politiek tegenover. Politiek die verbindt. Politiek die zich inzet voor sociale samenhang. Politiek die strijdt voor een rechtvaardig Nederland waar mensen in vrijheid kunnen leven.

Voor dat doel ga ik graag opnieuw met alle twijfelaars het gesprek aan om ze te overtuigen. Binnen en buiten onze partij. En daarom wil ik heel graag uw lijsttrekker zijn.

Meer over Alexander Pechtold

Laatst gewijzigd op 25 augustus 2016