Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

dinsdag 14 oktober 2014

Tweede Kamer steunt D66-plan flexibel bevallingsverlof

Vanaf 1 januari mogen jonge moeders hun bevallingsverlof flexibel inzetten. De Tweede Kamer stemde vandaag in met een voorstel van D66 Tweede Kamerleden Steven van Weyenberg en Pia Dijkstra dat dit mogelijk maakt.

Eerder in deeltijd aan de slag

Na de bevalling heeft de moeder minimaal 10 weken bevallingsverlof. Dit verlof moet de vrouwelijke werknemer nu nog in één keer opnemen. Van Weyenberg: “Onhandig en onlogisch, veel vrouwen willen liever eerder en geleidelijk weer instromen zodat ze de combinatie van werk en gezin beter kunnen oppakken. Door ons voorstel mogen jonge moeders de laatste weken van hun bevallingsverlof flexibel inzetten. Zo worden vrouwen niet meer verplicht het verlof in één keer op te nemen, maar kunnen zij ook eerder in deeltijd weer aan de slag gaan.” De eerste 6 weken na de bevalling blijft de huidige regeling bestaan, want dan mag je om medische redenen niet werken.

Werk en gezin beter combineren

Dijkstra: “Dit voorstel zorgt voor een betere combinatie tussen werk en privé en geeft vrouwen meer eigen regie.  Veel vrouwen willen liever eerder en geleidelijk weer gaan werken. Zij krijgen voortaan die vrijheid, zodat zij na de bevalling aan het werk kunnen gaan op de manier die het beste bij hen past.” Voor werkgevers betekent het dat ze medewerkers die al eerder in deeltijd willen beginnen minder lang hoeven te missen. Flexibel bevallingsverlof kan daarom een win-win situatie voor de werknemer én de werkgever opleveren.