Blijf op de hoogte

woensdag 27 november 2013

Toezicht Nederlandse inlichtingendiensten schiet tekort

D66-Kamerlid Gerard Schouw wil opheldering van minister Plasterk (PvdA, Binnenlandse Zaken) over de rechtmatigheid van de informatievergaring door de AIVD (Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten) en de MIVD (Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten). De CITVD (Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten)   moet de Nederlandse inlichtingendiensten controleren. Maar de CITVD onthoudt zich stelselmatig van een oordeel over artikel 27 uit de Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten. In dit artikel wordt bepaald dat de betrokken minister toestemming moet verlenen aan het doorzoeken van gegevens aan de hand van namen, nummers en trefwoorden.  Schouw: “Het lijkt dat de CTIVD de AIVD en de MIVD niet volledig kan controleren, wij weten dus niet of onze inlichtingendiensten zich aan de wet houden. En hoe weet de minister dan of zij zich aan de wet houden? Ik wil garanties van de minister dat onze AIVD en MIVD zich wel aan de wet houden.”

Andere landen

Verder is het Kamerlid benieuwd hoe de politieke verantwoordelijkheid en controle op de inlichtingendiensten in de landen om ons heen geregeld is. Schouw wil een nadere vergelijkende analyse van de minister.

Rob Jetten

Hi,