Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

vrijdag 25 mei 2018

Een toegankelijke speeltuin voor ieder kind

D66 wil dat kinderen, met én zonder handicap, samen in een speeltuin kunnen spelen. Nu zijn er slechts circa 60 toegankelijke speeltuinen in Nederland.

D66-Kamerlid Vera Bergkamp wil dat er in minimaal de helft van alle Nederlandse gemeentes een speeltuin komt waar ook kinderen met een beperking kunnen spelen: “We werken hard aan een toegankelijke samenleving voor iedereen, maar spelen wordt hierin vaak niet meegenomen en dat is zonde. Een kind in een rolstoel wil ook gewoon spelen. Dat kan nu nog op veel te weinig plekken. D66 wil dat de minister werk maakt van meer toegankelijke speeltuinen.” Op initiatief van D66 gaat minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) hiermee aan de slag. Als eerste stap gaat hij in gesprek met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en De Speeltuinbende, een testteam van kinderen met én zonder beperking. Ook komt het onderwerp toegankelijke speeltuinen in het programma over de implementatie van het VN verdrag inzake de rechten van personen met een handicap, zodat de Kamer de voortgang kan volgen.

Samen spelen

Ilse van der Put van de Speeltuinbende: “Een toegankelijke speeltuin,  is een speeltuin waar 70% van de speelaanleidingen bereikbaar zijn voor ieder kind, minimaal 50% van de speelaanleidingen bespeelbaar voor ieder kind en ieder kind 100% welkom is. Een toegankelijke speeltuin heeft bijvoorbeeld een goed berijdbaar pad en onder veel toestellen geen zand maar een ondergrond waar een rolstoel overheen kan rijden.” Volgens D66 weten nog te weinig mensen van het bestaan van deze speeltuinen af. Bergkamp: “Het is belangrijk dat ouders, van kinderen met en zonder een handicap, weten waar de toegankelijke speeltuinen zijn, zodat de kinderen elkaar kunnen ontmoeten en met elkaar kunnen spelen.”

Speeltuinen testen

Een toegankelijke speeltuin kan gefinancierd worden door de gemeente, maar ook door bedrijven, fondsen en via crowdfunding. Vandaag test de Speeltuinbende, met een groep van 100 kinderen met en zonder handicap, een speeltuin in Oosterhout. De plek is inmiddels door hen gedoopt tot zogenaamde ‘samenspeelplek’, omdat kinderen met en zonder beperking hier goed samen kunnen spelen.

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.