Voorwoord Beppie Smit

Beste lezer,

Politiek begint met idealen en dromen over een betere wereld. In ons geval dromen van een mooier en beter Tilburg, BerkelEnschot, Udenhout en Biezenmortel. Maar politiek is ook keihard werken om die dromen waar te maken. Elke dag opnieuw. De afgelopen acht jaar hebben we dit gedaan als grootste coalitiepartij. We gaven richting aan de koers en ontwikkelden Tilburg tot waar we nu staan. Graag houden we ook de komende vier jaar deze koers vast.

We droomden over een Tilburg vol zelfvertrouwen. Een Tilburg waar Tilburgers trots op zijn. Over een Spoorpark van en voor iedereen, over een bruisende haven en spoorzone, over een levendige culturele sector, over fijne wijken en dorpen met mooie mensen en over een inclusief Tilburg met kansen voor iedereen. En wie vandaag de dag door onze gemeente fietst, ziet dat het steeds meer werkelijkheid wordt.

Steeds meer mensen komen naar Tilburg om een kleur toe te voegen aan het geheel: studenten, dorpsbewoners, asielzoekers en arbeidsmigranten wonen en leven zij aan zij met geboren en getogen Kruiken en Kruikinnen, die zelf ook allerminst eenvormig zijn. Dat vinden wij een rijkdom. In een samenleving vol verschil is gelijkwaardigheid en streven naar rechtvaardigheid de basis om uitdagingen aan te gaan. Met het bieden van kansen aan de voorkant voorkom je veel problemen die om moeilijke oplossingen vragen.

Dat is de visie waarmee D66 Tilburg al jarenlang vormgeeft aan de stad. En daar gaan we de komende jaren graag mee door. Met extra aandacht voor de uitdagingen van deze tijd, zoals de enorme groei en de gevolgen van de coronacrisis.

Dat betekent dat we genoeg woningen willen realiseren om iedereen een passende en betaalbare plek te kunnen bieden in een prettige omgeving. We moeten snel stappen zetten met verduurzaming om de opwarming van de aarde tegen te gaan, maar ook de economische kansen pakken die daarmee gepaard gaan. En meer dan ooit voelen wij de noodzaak om iedereen gelijke kansen te bieden om voluit te leven.

Dat is de politiek die omkijkt naar anderen en verder kijkt dan morgen. Dat is de politiek waarmee we jarenlang als grootste coalitiepartij het verschil hebben kunnen maken. En dat verschil maken we samen met en dankzij u.

Doet u ook de komende vier jaar weer mee?

Beppie Smit
Lijsttrekker D66 Tilburg