Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

maandag 15 januari 2018

Thema-avond Orgaandonatie: documentaire & debat

In de discussie rondom orgaandonatie staat vaak de potentiële donor centraal en de vraag of het recht op zelfbeschikking van de donor voldoende is geborgd. Het recht op gezondheidszorg en het grote tekort aan organen waardoor jaarlijks vele patiënten overlijden, blijft daarmee soms onderbelicht.

Op maandagavond 22 januari organiseert D66 daarom een thema-avond over orgaandonatie, waar het verhaal van patiënten centraal staat. Wat doet het met je wanneer je op de wachtlijst staat voor orgaandonatie, en alleen met een nieuw orgaan beter kan worden? Wat voor effect heeft dat op je omgeving? Hoe ziet je dagelijks leven eruit? Over dit thema heeft D66 een documentaire gemaakt.

Kamerlid en initiatiefneemster van de Wet Actieve Donorregistratie Pia Dijkstra heeft drie patiënten geïnterviewd. Patricia van Corven staat op de wachtlijst voor nieuwe longen, Wendy Manders heeft een nieuw hart nodig, en Jeroen Beumer heeft een levertransplantatie gehad. Tijdens de thema-avond laten we de documentaire zien en gaan we hierover met experts en het publiek in debat.

Tijdens de avond zullen in iedere geval de volgende thema’s aan de orde komen:

• De impact die het wachten op een donororgaan heeft op individuele patiënten en hun naasten.
  • Het feit dat iedereen op een gegeven moment te maken zou kunnen krijgen met orgaanfalen. De kans om ooit een orgaan nodig te hebben, is groter dan de kans ook na overlijden donor te wórden. Het thema gaat dus iedereen aan.
  • Alleen gezamenlijk en met de bereidheid om te doneren kunnen we het tekort aan donororganen verminderen.

Wanneer: Maandagavond 22 januari
Tijd:
20.00 -22.00 uur (inloop vanaf 19.30 uur)
Locatie: Erasmus MC, Wytemaweg 80, 3015 CN, Rotterdam, Gebouw Fe, Onderwijsruimte 35
Routebeschrijving: https://www.erasmusmc.nl/overerasmusmc/bereikbaarheid/faculteitsgebouw/routebeschrijving-et-plattegrond-faculteit/5700571/?view=active

Aanmelden kan door een mailtje te sturen naar: h.abbink@tweedekamer.nl, met in de titel ‘thema-avond orgaandonatie’

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.