Pepijn Lijklema

Pepijn Lijklema - Beeld: Stefan Krofft

Pepijn Lijklema (1981) is lid van de steunfractie van D66 Texel en kandidaat raadslid voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Tussen 2016 en 2018 was hij lid van het bestuur van D66 Texel.

• 43 jaar
  • Kollum
  • Den Burg
  • Hij/hem

Ik geloof in langetermijnoplossingen die de kwaliteit van leven ten goede komen.
Daarbij geef ik de voorkeur aan een bottom-up benadering voor de grote uitdagingen waar we voor staan. Goede voorbeelden van bottom-up zijn Burgerberaden en co-design waarbij een representatieve afspiegeling van je samenleving meedenkt of respectievelijk alle relevante stakeholders participeren in het creatieve proces voor toekomstplannen.
Dit kan in het begin tijd en moeite kosten, maar het loont aan het einde door meer steun voor de plannen te krijgen. Dit voorkomt opheffing of grote aanpassingen na implementatie.

Op Texel zie ik op lange termijn uitdagingen voor de energietransitie, het woningaanbod voor starters, de leefbaarheid, het onderwijs en de economie. Al die zaken hebben creativiteit, draagvlak en kennis nodig, waar we nu al besluiten over moeten gaan nemen.

Welke kansen zie jij voor je gemeente?

Meer inzetten op de kracht en kennis van bewoners door ze proactief mee te laten denken over de grote uitdagingen. Daarnaast meer inzetten op economische verbreding door duurzaamheid en innovatie weer onderdeel te maken van de samenleving.

Wat zijn drie zaken die jij als raadslid wil veranderen?

• Meer invloed van burgers op de politiek.
  • Meer verjonging.
  • Meer duurzame economie.

Wat betekent D66 voor jou?

De enige progressief liberale democratische partij. Dat wil zeggen mensen zelf de ruimte gunnen om een goed leven te leiden waar het kan en mensen te helpen waar het moet, waarbij je de overheid continu hernieuwt en aanpast op de tijdsgeest.

Lievelingsplek in je gemeente (en waarom?)

De Slufter, vanwege de prachtige natuur en rust.

Laatst bezochte culturele event? Waarom ga je graag daar heen?

Texel Culinair
Lekker eten en veel gezelligheid met vrienden

Wat is je favoriete boek
(en waarom)?