Jonge democraten Texel

In 2021 is Jonge Democraten Texel opgericht. Daarmee is Texel naast Amsterdam de enige gemeente in Noord-Holland met een afdeling Jonge Democraten en dat terwijl wij qua inwonersaantal de kleinste gemeente zijn.

Texel is een fantastische plek om op te groeien, te wonen, leven en oud te worden; dat moet zo blijven! En daarom is de ondervertegenwoordigde mening, ervaring en geluid van de jongeren zó belangrijk.

En dat is dus wat D66 Texel wil, dat de jongeren een stem krijgen, gehoord worden. Daarom is iedereen welkom bij de Jonge Democraten Texel!

Maak hier kennis met de jonge democraten en lees wat we doen.

Wat doen we?

We bespreken wat er speelt op Texel, waar we tegenaan lopen, waar we ons zorgen over maken of wat we graag willen veranderen of realiseren. De punten die uit die discussies komen worden vervolgens meegenomen naar de steunfractie van D66 Texel zodat de stem van de jongeren ook écht gehoord wordt en wordt meegenomen in de discussies daar.

De steunfractie bestaat uit actieve D66-leden (alle leeftijden) en in de vergaderingen worden de onderwerpen en stukken van een aankomende raadscommissie of -vergadering besproken. Daar wordt besloten hoe wij als D66 Texel gaan stemmen op een plan of voorstel (zijn wij voor of tegen) of welke vragen D66 Texel stelt aan de burgemeester of wethouder bijvoorbeeld.

Zo kunnen we dus via de Jonge Democraten ook echt het verschil maken, ook als je nog niet mag stemmen omdat je geen 18 jaar bent!

Bijeenkomsten

We komen iedere drie weken bij elkaar. De bijeenkomsten proberen we altijd informeel te houden, zodat het voor iedereen toegankelijk is om eens mee te denken en/of een mening of idee op tafel te komen gooien! Ook als het afwijkt van de D66 standpunten: een kritisch geluid kan ook bijdragen aan de oplossing of een idee. Hoe meer meningen, hoe beter de discussie!

Join us!

Ben je tussen de 15 en 28 jaar en wil je eens meedoen, meepraten of iets aankaarten? Join us!

Je kunt ons bereiken via:

Want op Texel laten we iedereen vrij, maar niemand vallen!