D66 roept op om overal snel internet mogelijk te maken

Met een motie in de gemeenteraad vraagt D66 Terneuzen het college om actie te ondernemen op dit dossier. KPN en Delta voorzien enkele grote kernen van glasvezel internet, maar zijn geenszins van plan alle woningen in de gemeente aan te sluiten.

Economisch en sociaal belangrijk

Snel en betaalbaar internet is tegenwoordig een noodzaak. Voor thuiswerken, zorg op afstand, de melkrobot bij de boer, bewakingscamera’s op een erf, enzovoorts.

Het fijne aan een open glasvezelnetwerk is dat er vele providers hun diensten aanbieden. Er is dus echt wat te kiezen. De extra aansluiting in de meterkast zal zorgen voor meer concurrentie (er is al een prijsverlaging geweest bij Delta) en meer innovatie (je krijgt bijvoorbeeld sneller meer snelheid voor dezelfde prijs). Concurrentie is gezond en zeer wenselijk, daar hebben we allemaal als consument voordeel van.

D66 Hulst wil dat we een volledig dekkend glasvezelnetwerk in Zeeuws-Vlaanderen krijgen en roept het college op te zoeken naar mogelijkheden dit te stimuleren. Bijvoorbeeld door minima te ondersteunen bij hun aanvraag voor de aansluiting. Juist die kunnen gaan besparen op hun maandelijkse kosten.

Beeld: Pieter de Bruijn

Ook steun in Hulst en Sluis

Ook de gemeenteraadsleden in Hulst en Sluis vinden dat er overal snel internet via glasvezel moet komen. In Sluis is er al een motie aangenomen en in Hulst wordt een dergelijk voorstel raadsbreed gesteund.
Zie het PZC bericht van 24 juni 2022