Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

vrijdag 11 augustus 2017

Maak NPO kijken ook in het buitenland mogelijk

D66 wil dat de livestream van de publieke omroep ook voor Nederlanders in het buitenland te bekijken is. Het live volgen van NPO kan nu niet in het buitenland en veel programma’s van NPO Gemist zijn vaak niet toegankelijk.

D66-Kamerlid Jan Paternotte: “Programma’s van de publieke omroep, zoals nieuws of sport, zijn ook bij Nederlanders op vakantie of die werken in het buitenland populair. D66 wil dat online live kijken naar de publieke omroep over landsgrenzen heen mogelijk wordt.”

Buitenland

Nu de roamingkosten in Europa zijn afgeschaft, willen mensen ook op vakantie online televisiekijken. “Nu kunnen mensen op vakantie binnen de Europese Unie geen live NPO of Uitzending Gemist kijken. Terwijl ze er wel belasting voor betalen”, aldus Paternotte. D66 wil dat online Nederlandse televisie kijken wereldwijd beschikbaar wordt. Daarnaast moet NPO van zoveel mogelijk programma’s de uitzendrechten kopen, zodat ze ook in het buitenland vertoond mogen worden.

Bonaire

Paternotte kwam er ook achter dat zelfs op Bonaire, wat geen buitenland is van Nederland en waar men gewoon belasting betaalt voor de NPO, het voor veel mensen onmogelijk is om Uitzending Gemist te kijken. Samen met D66-Kamerlid Antje Diertens stelde hij hierover vragen aan de minister. Naar aanleiding van de vragen heeft het kabinet toegezegd om de livestream van de publieke omroep voor mensen op Bonaire beschikbaar te maken.

Lees het hele artikel over NPO in het buitenland in De Telegraaf.

Nu is het moment.

Word nu lid