Mirjam Bakker

Beeld: Jolanda Siemonsma

“Laat iedereen vrij, maar niemand vallen” dat is onze huidige verkiezingsleus en die omschrijft precies de reden waarom ik begin jaren ’90 lid geworden ben van D66.

• 57 jaar
  • Sneek

Het sociaal-liberalisme van D66 staat voor “vrijheid in verbondenheid”. Ieder mens is een uniek individu, maar we zijn ook sociale wezens. Het aantrekkelijke van D66 zit ‘m wat mij betreft in het oprecht geloven in de kracht van mensen zelf: ze hebben zelf de regie over hun eigen leven en kunnen vaak meer dan de meeste partijen denken. Als dat echter door omstandigheden (even) niet lukt, zorgen we voor een sociaal vangnet. We laten mensen niet stikken. Een mooie combinatie die op alle beleidsvelden van toepassing is.

Eigenlijk onze hele gemeente, maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen. Laat ik het dan maar dicht bij huis houden: Het “schelpenpaadje” van Sneek naar IJlst. Aan de ene kant de Geeuw; prachtig water waar futen, eenden en meerkoeten zwemmen. Waar ik vorig jaar nog schaatste en hopelijk binnenkort weer met een boot doorheen vaar. Aan de andere kant ons uitgestrekte landschap met weidevogels, koeien, paarden en schapen. En bijna in IJlst, de prachtige houtzaagmolen De Rat. Ik loop hier graag omdat het hier altijd mooi is, elk jaargetijde, altijd wat te zien.

Onze gemeente is bijzonder, we hebben 83 dorpen en 6 steden, en we zijn in oppervlakte de grootste gemeente van Nederland. In onze gemeente is de brede welvaart hoog, de meeste mensen wonen hier met plezier, kijken naar elkaar om en waarderen het landschap. Dit moeten we koesteren en versterken.

Meer daadkracht en creativiteit bij woningbouw om ons woningtekort op te lossen, grotere kansengelijkheid: het beste onderwijs voor ieder kind en een meer transparante gemeente die werkt vanuit vertrouwen in haar inwoners.