Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

Vrouwenkampioen van dit kabinet

D66 levert voor het kabinet Rutte-III meer vrouwelijke dan mannelijke bewindspersonen. Daarmee schrijft de partij historie. Lees het artikel dat het Algemeen Dagblad daarover schreef hier.

Geen politieke partij leverde in Nederland ooit meer vrouwelijke dan mannelijke ministers. Daarmee heeft D66-leider Alexander Pechtold vóór de bordesscène van het nieuwe kabinet al geschiedenis geschreven.

Met de komst van diplomaat Sigrid Kaag op Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, Kamerlid Ingrid van Engelshoven als Onderwijsminister en Amsterdams wethouder Kajsa Ollongren op Binnenlandse Zaken breekt D66 alle records. De vierde D66-minister is Wouter Koolmees: hij gaat het zware ministerie van Sociale Zaken doen.

Waar het in Scandinavische landen, Frankrijk en Canada belangrijk is, noemt premier Rutte het aantal vrouwen in zijn kabinet van ‘secundair belang’. Voor Pechtold is het een prioriteit, zei hij vanavond op het Binnenhof. ,,Ik zie het als een opdracht om met diversiteit voor een afspiegeling van de samenleving te zorgen. Iedere partij moet dat voor zichzelf weten.’’

Kabinetsbreed heeft de rijke vrouwelijke inbreng van D66 nauwelijks effect. Nog niet eenderde van de 16 ministers is vrouw. Dat komt door de schaarse vrouwelijke leveranties van de andere drie partijen. De grootste regeringspartij VVD levert één vrouw op zes ministers. Dat is Europarlementariër Cora van Nieuwenhuizen op Infrastructuur en Milieu.

Ook het CDA scoort met één vrouw op vier ministers laag. Commissaris van de Koning Ank Bijleveld-Schouten wordt minister van Defensie. ChristenUnie doet het behoorlijk goed: omdat Kamerlid Carola Schouten minster van Landbouw wordt, is de helft van de CU-inbreng vrouwelijk.

De twee staatssecretarissen van D66 zijn nu definitief bevestigd. Kamerlid Stientje van Veldhoven wordt staatssecretaris van Infrastructuur. Directeur van de Nationale Waterschapsbank Menno Snel mag als staatssecretaris van Financiën de belastingdienst gaan temmen.

Laatst gewijzigd op 5 juli 2018