Blijf op de hoogte

Eerstejaarsstudent? Lager collegegeld!

D66 is dé onderwijspartij en investeert als geen andere partij in kansen voor iedereen. Niet je afkomst, of in welke buurt je woont, maar jíj bepaalt je toekomst. Daarom halveren we het collegegeld voor eerstejaarsstudenten.

– Het collegegeld in het eerste jaar wordt gehalveerd.

– Voor de PABO worden de eerste twee jaar collegegeld gehalveerd.

– D66 pakt selectie aan de poort aan. Universiteiten kunnen voortaan alleen met een goede reden een numerus fixus instellen, bijvoorbeeld door capaciteitsgebrek.

– Selectie in masterfase wordt transparanter en eerlijker. Daarnaast krijgt iedere afgestudeerde bachelorstudent het recht door te stromen naar minstens één masteropleiding binnen het eigen vakgebied.

– Studenten worden gestimuleerd om een deel van hun studie in het buitenland te volgen. Er komen meer mogelijkheden om naar het buitenland te gaan.

– Studenten krijgen meer invloed op de kwaliteit van het onderwijs. Doordat de kwaliteitsafspraken voortaan op de instellingen zelf worden gemaakt krijgen studenten meer invloed en inspraak op de kwaliteit van hun onderwijs.

– Er wordt fors geïnvesteerd in fundamenteel onderzoek. Dat betekent ook meer kansen voor studenten om zich te ontwikkelen als onderzoeker.

Laatst gewijzigd op 5 juli 2018

Nu is het moment.