Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

woensdag 16 april 2014

Stop willekeurige behandeling LHBT asielzoekers

D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma wil dat staatssecretaris Teeven (VVD, Veiligheid en Justitie) ervoor zorgt dat Nederland en Europa coulant zijn voor asielzoekers die het herkomstland ontvluchten vanwege anti-homowetgeving en dat deze groep overal een gelijke behandeling krijgt. Sjoerdsma: “De staatssecretaris heeft een versoepeling van beleid voor Oegandese LHBT-vluchtelingen aangekondigd na de invoering van de omstreden anti-homowet. Maar homoseksualiteit is op dit moment strafbaar in nog 76 andere landen. Hoe wil de staatssecretaris met vluchtelingen uit die landen omgaan? Daarnaast zijn er grote verschillen tussen Europese landen en het asielbeleid ten opzichte van LHBT-vluchtelingen. Dat moet anders.”

Verschillen wegwerken

De verschillen in Europa zijn groot. Waar in Italië strafbaarstelling van homoseksualiteit in het land van herkomst voldoende is voor het verkrijgen van asiel, maken in Spanje alleen LHBT-activisten kans. Ook in Denemarken en Noorwegen is het beleid veel strenger, daar moet je aantonen dat er tot vervolging overgegaan wordt. Sjoerdsma: “Het zou niet zo moeten zijn dat wanneer een vluchteling via Noorwegen Europa binnenkomt een andere behandeling krijgt dan wanneer deze via Nederland komt. Nederland moet hier een voortrekkersrol innemen om te komen tot een coulant Europees asielbeleid.”

Doorlichting van asielbeleid

Verder vindt het Kamerlid dat  Teeven duidelijk moet maken hoe hij om wil gaan met asielzoekers uit andere landen met vergelijkbare wetgeving als in Oeganda. Sjoerdsma: “D66 wil dat de staatsecretaris een analyse maakt van de andere 76 landen waar homoseksualiteit strafbaar is en welk risico LHBT’ers daar lopen op vervolging vanwege hun seksuele geaardheid. Op basis daarvan zou het asielbeleid gelijk getrokken moeten worden. Het kan niet zo zijn dat een homoseksuele vluchteling uit bijvoorbeeld Nigeria wordt teruggestuurd en een homoseksuele vluchteling uit Oeganda mag blijven, terwijl ze dezelfde risico’s lopen in het thuisland.”