Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

woensdag 17 oktober 2018

Maak stemmen mogelijk op ambassades in het buitenland

D66 wil dat Nederlanders die in grote steden in het buitenland wonen, op de ambassade kunnen stemmen voor de Europese verkiezingen in mei 2019. Dat bepleit D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma.  Zo houden we de drempel om te stemmen in het buitenland zo laag mogelijk.

D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma: “Dit worden de belangrijkste Europese verkiezingen tot nu toe: voor een sterker Europa telt iedere stem. Laten we er dan ook voor zorgen dat de drempel zo laag mogelijk is voor mensen om te gaan stemmen, dus óók fysiek op ambassades in grote steden als New York, Berlijn, Londen en Parijs.”

Drempel laag houden

Ruim één miljoen Nederlanders wonen in het buitenland. Een klein deel hiervan maakt maar gebruik van hun stemrecht. Juist in grote steden waar veel Nederlanders wonen en de ambassade dichtbij is, zou het goed zijn als daar gestemd kan worden. De drempel om te stemmen wordt hierdoor lager en het vergroot de betrokkenheid van Nederlanders in het buitenland.

Belangrijkste Europese verkiezingen ooit

Om stemmen op de ambassades mogelijk te maken is het nodig om de Kieswet te wijzigen. Momenteel kan men wel al stemmen, maar gaat dit via een machtiging of per post. Kiezers moeten dan weken voordat er verkiezingen zijn hun stembiljetten al opsturen. Vaak zijn de campagnes en verkiezingsdebatten dan nog niet begonnen. Sjoerdsma: “Dat is zonde. We moeten proberen zoveel mogelijk Nederlanders in het buitenland te betrekken zodat ze goed geïnformeerd hun stem uitbrengen.”

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.