Blijf op de hoogte

woensdag 20 november 2013

Start wetsvoorstel regulering wietteelt

D66-Kamerlid Magda Berndsen komt met een initiatiefwetsvoorstel om gereguleerde wietteelt mogelijk te maken. De achterdeur van de coffeeshop moet nu eindelijk geregeld worden vindt Berndsen: “Het reguleren van de wietteelt is de enige manier om de gezondheidsrisico’s van gebruikers te beperken, politiecapaciteit voor andere prioriteiten in te zetten en de georganiseerde criminaliteit een slag toe te brengen.”

Gezondheid

Er is veel winst te behalen door het reguleren van de wietteelt. Vooral de gezondheidskant moeten we niet uit het oog verliezen. “Door te reguleren kunnen we de sterkte van cannabis bepalen, weten we zeker dat er geen gevaarlijke bestrijdingsmiddelen worden toegevoegd of andere schadelijke stoffen. Ook is meer aandacht besteed voor preventie mogelijk,” aldus Berndsen.

Effectiviteit

Het huidige softdrugsbeleid is niet effectief en kost teveel politiecapaciteit. Het aantal opgerolde hennepkwekerijen stijgt niet, het aantal celstraffen van een jaar of langer halveerde van 2010 naar 2012 en criminele organisaties draaien jaarlijks omzetten van, naar schatting, 1 tot 6 miljard euro. Berndsen: “En terwijl politie en het Openbaar Ministerie prioriteit moeten geven aan het uitvoeren van dit beleid blijven aangiftes te lang liggen, stijgen de woninginbraken en moeten slachtoffers van ernstige delicten een eeuwigheid wachten op de behandeling van hun strafzaak. Politiecapaciteit kan beter, effectiever en ten gunste van de gewone mensen ingezet worden.”

Draagvlak

Het draagvlak voor het huidige softdrugsbeleid brokkelt in rap tempo af. Eerder moest minister Opstelten (VVD, Veiligheid en Justitie) al terugkomen op de invoering van de wietpas. Maar nu blijkt dat het lokaal draagvlak in de grote steden minimaal is. Dit blijkt uit een inventarisatie van de  NOS. Berndsen: “Van de 38 grote steden zijn 26 steden voorstander van de regulering van wietteelt. Onder deze voorstanders 9 VVD burgemeesters en 13 PvdA burgemeesters. Hoe kan het Kabinet het huidige beleid dan volhouden? Daarnaast komt de minister eind van het jaar met een reactie op de plannen van gemeenten met betrekking tot gereguleerde wietteelt. Ik verwacht een gelijk beeld en ben dan ook benieuwd of Opstelten eindelijk gaat bewegen.”

Internationale verdragen

Opstelten zal uiteindelijk een stap moeten zetten. Tot nu toe schermt hij met internationale verdragen die regulering in de weg zouden staan. Berndsen: “Dit is  niet zo. Er is namelijk geen verplichting om tot strafvervolging over te gaan en er mag rekening gehouden worden met het nationaal recht.”  In 2016, tijdens de VN-top over drugs, kunnen de internationale verdragen opengebroken worden. D66 roept minister Opstelten dan ook op om een leidende rol te pakken richting 2016 en samen met de ministers van Volksgezondheid en Buitenlandse zaken tot een plan te komen met als inzet aanpassing van de verdragen. “Alle landen kunnen dan  beslissen of zij softdrugs legaliseren, reguleren of geen van beiden. Gezien de wereldwijde kentering als het gaat om drugsbeleid is er behoefte aan verandering. Zo pasten bijvoorbeeld de Amerikaanse Staten Colorado en Washington hun beleid aan en legaliseerde Uruguay cannabis volledig.”

Rob Jetten

Hi,