Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

Vluchtelingenstroom

D66 vindt dat Nederland er alles aan moet doen om te zorgen dat alleen échte vluchtelingen naar Nederland komen, er goede opvang is met draagvlak onder de lokale bevolking en dat er direct gestart moet worden met de integratie. Opvang in de regio wordt door velen genoemd als alternatief voor opvang in Nederland. Volgens ons is beide noodzakelijk. Niet iedereen kan naar Europa komen. Maar we moeten ons ook realiseren dat 95% van de Syrische vluchtelingen momenteel al in Libanon, Jordanië, Turkije en Irak worden opgevangen. We kunnen nog veel doen om die opvang te verbeteren, door onze noodhulp op te hogen of door structurele partnerschappen aan te gaan met de regeringen daar. Om bijvoorbeeld het onderwijssysteem ter plekke overeind te houden of de infrastructuur te verbeteren. Maar ook dan zullen de komende tijd vluchtelingen naar Europa en Nederland blijven komen. Het is belangrijk dat we daar eerlijk over zijn, dat we geen valse verwachtingen scheppen.

Alleen échte vluchtelingen

Nederland moet natuurlijk asiel geven aan mensen op de vlucht voor oorlogsgeweld, maar er zijn ook mensen die onterecht proberen te profiteren van deze noodsituatie. Die moeten zo snel mogelijk teruggestuurd worden. Nederland moet daarom meer financiële middelen en menskracht beschikbaar stellen om betere selectie aan de Europese buitengrenzen mogelijk te maken. Nu is er van de geplande Europese aanmeldcentra slechts één daadwerkelijk operationeel. Het gevolg is dat vluchtelingen ongehinderd en ongeregistreerd Europa doortrekken.

Goede opvang, draagvlak Nederlanders

Niemand hoort in Nederland op straat te slapen, crisis- en noodopvang moet daarom goed geregeld zijn. Gemaakte afspraken met gemeenten hierover mag het kabinet niet schenden. Dat is slecht voor het draagvlak onder Nederlanders.

Direct integreren

D66 wil dat al in de noodopvang gestart wordt met het leren van de Nederlandse taal en inburgering, dat diploma’s snel beoordeeld en erkend worden en dat werkbeperkingen zoveel mogelijk worden opgeheven.

Lees hier het hele actieplan.

Laatst gewijzigd op 13 juni 2017