Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

Geestelijke gezondheidszorg

D66 wil de geestelijke gezondheidszorg toegankelijk, goed en betaalbaar houden. Hiertoe willen wij onnodige vraag beperken en tegelijkertijd de kwaliteit van zorg verhogen. Uitgangspunt is dat de zorg rondom de patiënt wordt georganiseerd en niet de patiënt rondom de zorg. Voor D66 is het daarom belangrijk dat patiënten tijdig gesignaleerd worden. Hiervoor is expertise bij alle betrokken instanties nodig, dus niet alleen bij de zorg, maar ook bij de bijvoorbeeld de politie. Om op deze manier met alle mogelijke betrokkenen ervoor te zorgen dat mensen bijvoorbeeld niet onnodig in een politiecel eindigen, waar  zij eigenlijk geestelijke zorg nodig hebben.

Eigen bijdrage GGZ verlaagd door D66

D66 heeft de eigen bijdrage aan de GGZ verlaagd. We willen hiermee deze zorg toegankelijk houden. Tegelijkertijd is het een feit dat 1 miljoen Nederlanders klachten van depressieve aard hebben en de daarbij behorende behandeling en medicatie ontvangt. Depressie heeft vaak te maken met verwerken van tegenslag, gevoelens van uitsluiting en machteloosheid. Onderwijs en scholing, coaching en hulp bij meervoudige zorgproblematiek via zorg en welzijn zijn oplossingsrichtingen die D66 ondersteunt. Medicalisering van pech moet worden vermeden. Net zoals voorkomen moet worden dat de geestelijke gezondheidszorg wordt misbruikt als sluitpost van een falende veiligheidsketen. En vice versa, dat de veiligheidsketen niet gebruikt moet worden als oplossing voor een tekortschietende geestelijke gezondheidszorg.

Effectief en deskundig

Wanneer mensen wel in de geestelijke gezondheidszorg terecht komen wil D66 dat wordt gestuurd op kortere opnames, snellere toeleiding en effectieve zorg. Bij voorkeur ambulant. Deskundige huisartsen spelen ook hier een poortwachtersrol. Dwangopname geldt voor D66 als laatste optie. De trend van extramurale behandeling kan gepaard gaan met het geleidelijk afbouwen van het aanbod van het aantal bedden.

Laatst gewijzigd op 2 februari 2017