Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

maandag 25 juni 2018

Spreektekst Alexander Pechtold | migratiedebat

Vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld hebben recht op een veilige plek. Of dat nu in Nederland, in Frankrijk of in Griekenland is. Europa moet zijn kracht laten zien. De Europese handen ineenslaan. Samenwerken tussen links én rechts.  Lees hieronder de oproep van Alexander Pechtold aan onze premier in het migratiedebat vorige week. Gesproken tekst geldt.

Voorzitter,

In 2015 werden we overvallen, door de hoge instroom van vluchtelingen.

En nog steeds blijft migratie één van de grootste uitdagingen voor Europa.

Europa heeft dringend behoefte aan een antwoord.

Aan oplossingen die recht doen aan één van onze belangrijkste waarden;

namelijk dat mensen op de vlucht voor oorlog of terreur altijd welkom zijn.

Hierbij maken we dus een duidelijk onderscheid tussen mensen op zoek naar een beter leven en mensen die écht op de vlucht zijn.

Een Europese oplossing is alleen mogelijk als we samenwerken.

Iedereen verantwoordelijkheid neemt. En iedereen solidair is. Een oplossing vraagt ook realisme.

En redelijkheid.

Daarom is het zo belangrijk, dat er een doorbraak komt, in de onderhandelingen voor het Gemeenschappelijk Europees Asielsysteem.

Want voorzitter, ook nu weer zit de druk op de ketel.

De nieuwe rechts-populistische regering van Italië, problemen in de coalitie van Merkel, de steeds rabiatere wetgeving van Orban.

maar ook de mensonterende beelden uit de VS, hebben ervoor gezorgd  dat Europees migratiebeleid weer bovenaan de agenda staat.

Complimenten dan ook voor Donald Tusk. Als voorzitter van de Europese Raad heeft hij terecht die handschoen opgepakt,

maar vraag is nu wat zijn voorstel inhoudt? En hoe dit past in de lange termijnvisie van Europees migratiebeleid?

Wat mij betreft is die inzet helder: echte vluchtelingen moeten altijd veilig naar Europa kunnen. Economische migranten

die zich melden als asielzoeker moeten terug.

We kennen nog niet alle details, maar dit plan van Tusk, mag geen middel zijn om échte vluchtelingen te weren.

Het moet vluchtelingen veiligheid bieden. En het moet voorkomen dat mensen hun leven wagen in een bootje op de middellandse zee.

Het klinkt positief,  maar ik heb nog heel veel vragen.

-Kan de premier aangeven welke vraagstukken
eigenlijk voorliggen op de top?
-Verwacht hij verrassingen?
-Verwacht hij eisen van landen – in navolging van Italië?

-En heeft hij scherp in welk krachtenveld we terechtkomen zondag?

Hoe gaan wij als Europa zorgen, dat de landen waarmee we gaan onderhandelen echt veilig zijn?

Gaat Europa écht praktische en financiële steun leveren zodat deze landen conform Regeerakkoord, materieel voldoen aan de voorwaarden

die gesteld zijn in het Vluchtelingenverdrag?

Kan ik erop rekenen dat onze premier, deze eisen  hard op tafel legt?

Dan een ander cruciaal punt wat nodig is om dit plan te steunen: gaat Europa daadwerkelijk, diegenen met een echte vluchtelingenstatus ruimhartig opvangen?  En zorgen we dat afspraken die daarover in Europa gemaakt worden,

ook echt worden afdwongen?

Is de premier bereid om als Nederland het goede voorbeeld te geven, als het gaat om hervestiging uit derde landen,

maar ook met herplaatsing vanuit Italië en Griekenland?Wat wordt de inzet van de premier met betrekking tot legale migratie? Tijdelijke werkvisa inzetten, om landen te bewegen

hun uitgeprocedeerde onderdanen terug te nemen!?

Tot slot. Ik wil voorkomen dat mensen hun leven op het spel zetten door in gammele  bootjes te  stappen. Europa is te verdeeld
over de juiste aanpak, en daar moet zo snel mogelijk een einde aan komen.

Deze minister-president, heeft eerder laten zien autoriteit te hebben op dit gebied en doorbraken te kunnen forceren.

Die ervaring moet hij laten gelden zondag.

Misschien vraag ik naar de bekende weg…

Maar kan hij nog een keer bevestigen, dat hij conform Regeerakkoord, ervoor gaat zorgen dat aan alle materiele voorwaarden

van het Vluchtelingenverdrag voldaan gaat worden?

Gaat hij als minister-president naar Brussel, met als inzet ons Regeerakkoord, en niet met de vergezichten  die ik hem gisteravond heb horen schetsen, als leider van de VVD?

Rechtsstaat & democratie

Een mens kan niet vrij zijn zonder recht. Daarom is de rechtsstaat al sinds de oprichting van D66 onze prioriteit. Onze vrijheid mag alleen door de staat ingeperkt worden, om onze veiligheid te beschermen. We moeten er daarbij wel op kunnen vertrouwen dat de staat zijn macht niet misbruikt. Die macht is nooit vanzelfsprekend en moet altijd kritisch worden gecontroleerd en gebaseerd zijn op principes als rechtszekerheid. Zonder een goed functionerende rechtsstaat en democratie bestaat vrijheid niet. Daarom verdedigt D66 de rechtsstatelijke waarden en de democratie in Nederland hartstochtelijk en streven wij ze na in de rest van de wereld.