Werkbezoek D66 PITground

Vandaag bezocht D66 voor een werkbezoek de oude DSM-torens in Sittard waar nu PITground zich gevestigd heeft.

D66 werkbezoek PITground - Beeld: D66

PITground

Vorig jaar heeft de gemeenteraad van Sittard-Geleen akkoord gegeven voor de ontwikkeling van PITground. Voormalig raadslid Bert Kamphuis heeft dit nog in de raad behandeld. D66 is fan van het concept van PITground, vandaar dat de D66-fracties van Sittard-Geleen, Heerlen en Provinciale Staten er een kijkje gingen nemen voor een werkbezoek vandaag.

PITground heeft zich gevestigd in de oude DSM-torens gelegen op het bedrijventerrein achter het station te Sittard. Door de transformatie van de voormalig kantoorpanden zijn er nu honderden studio’s en werkplekken gerealiseerd op deze locatie. Bij PITground zitten vele (internationale) studenten, expats, start-ups en bedrijven gezamenlijk gevestigd tegen een betaalbare prijs.

Het project PITground heeft als functie het bij elkaar brengen van mensen met verschillende achtergronden als bron voor innovatie in de regio. Daarnaast is het gebouw volledig verduurzaamd, voorzien van groene energiebronnen en dus toekomstbestendig gemaakt via een circulaire manier van werken.

Beeld: D66

Werkbezoek

Tijdens het werkbezoek kreeg D66 de verschillende studio’s en werkruimtes te zien. Ook kreeg D66 een kijkje bij de verschillende faciliteiten aanwezig op de locatie, zoals onder andere: een sportschool, vergaderruimtes en een restaurant. We zijn zeer onder de indruk wat er allemaal mogelijk is bij PITground. De rooftopbar is momenteel nog uitgesteld vanwege (gemeentelijke) procedurele redenen.

Tweede Kamerlid Faissal Boulakjar

Tijdens het werkbezoek was ook Tweede Kamerlid Faissal Boulakjar (portefeuille wonen, wijken en ruimtelijke ordening) aanwezig. Samen met fractievoorzitter Pepijn Pi en Statenlid Leon Vaessen sprak Faissal over zijn indrukken van het Sittard-Geleense PITground. ”Een uniek concept wat zelfs door heel Nederland zou mogen plaatsvinden”, aldus Kamerlid Boulakjar.

Tweede Kamerlid Faissal Boulakjar over werkbezoek PITground.

Pepijn Pi Van de Venne, Faissal Boulakjar, Leon Vaessen - Beeld: D66

Fractievoorzitter Pepijn Pi

PITground is een aanwinst voor onze stad Sittard-Geleen, Limburg en de Euregio. Een uniek concept waar (internationale) studenten, expats, ondernemers en start-ups bij elkaar komen om zich gezamenlijk te vestigen. Betaalbaar wonen, internationaal georiënteerd en gericht op innovatie en dat allemaal op één geweldige locatie in onze stad. Deze creatieve transformatie van de voormalig DSM-torens heeft een echte studentenplek gecreëerd en van een oud gebouw een volop duurzaam, groen en toekomstbestendig pand gemaakt, fantastisch dit en een groot voorbeeld. Het is nu hopen dat de rooftopbar er snel kan/mag komen, als D66 juichen we dit super initiatief natuurlijk van harte toe omdat dit voor Sittard-Geleen van grote meerwaarde kan zijn en het de PITground experiance nog beter maakt. Als het aan D66 ligt verleent de gemeente hieraan medewerking omtrent de procedurele zaken”, aldus fractievoorzitter Pepijn Pi Van de Venne.

Fractievoorzitter Pepijn Pi Van de Venne en Tweede Kamerlid Faissal Boulakjar - Beeld: D66

Enthousiasme vanuit D66

Ook burgerlid Björn Bonten is erg enthousiast over het PITground-project. ”Een uniek project in het hart van de Euregio waar bedrijven, studenten en expats samen wonen, groeien en ontmoeten. Terwijl het gedeeltelijk nog in aanbouw is, is iedere opgeleverde kamer al verhuurd, wat maar weer eens aangeeft hoezeer er behoefte is aan betaalbare studentenwoningen in Sittard-Geleen, studentenstad. De energie rondom dit complex is voelbaar! Hopelijk komt de kers op de taart, een rooftop bar/terras, er ook zo snel mogelijk, zodat het hele project in volle glorie tot z’n recht kan komen. Sittard-Geleen en de hele Euregio mogen in hun handjes knijpen met zo’n geweldig project op zo’n geweldige locatie. Dat is wat er gebeurt als we open staan voor creatief denken over leegstaande panden”.

Het is indrukwekkend om te zien wat er allemaal gebeurd in en rondom PITground. Dit concept kan dienen als een goed voorbeeld voor andere provinciale (ruimtelijke) vraagstukken omtrent huisvesting, innovatie en circulariteit. Als provincie zullen we dit mooie project op het vizier houden” zo stelt Statenlid Leon Vaessen.

Flyeren en D66 Raadskrant

Na afloop van het werkbezoek aan PITground is er door het team van D66 nog volop campagne gevoerd in het centrum van Sittard voor aankomende Provinciale Statenverkiezingen. Uiteraard is door fractievoorzitter Pepijn daarbij ook de D66 Raadskrant overhandigd aan D66-Kamerlid Faissal Boulakjar.