Parkeervignet is op Schouwen-Duiveland minder populair dan verwacht en geeft volgens D66 ook een verkeerd signaal af: het stimuleren van autogebruik

ZIERIKZEE – Minder mensen dan verwacht maken gebruik van het parkeervignet. En daardoor moet de gemeente er geld bij leggen.

Valeska Nastaly 17-06-2022, 14:22

Het parkeervignet was al een doorn in het oog van de Schouwen-Duivelandse fractie van D66 en zeker nu de kosten hoger blijken uit te vallen voor de gemeente met 67.000 euro. De gemeente ging bij de invoering van het parkeervignet in 2021 uit van een ruime ton aan kosten en voor dit jaar zou dat ruim 25.000 euro zijn, maar dat bedrag wordt dus overschreden. Het parkeervignet is bedoeld als tegemoetkoming aan inwoners voor de gestegen parkeertarieven. Voor 30 euro per jaar kan het worden aangeschaft om onbeperkt te parkeren bij de stranden en maximaal twee uur op betaald parkeerplekken in de kernen.

Iedereen betaalt mee

Waarnemend fractievoorzitter van D66 Jeffrey van Doorenmalen wil nu van de gemeente weten wat inwoners die geen gebruikmaken van zo’n vignet nu eigenlijk bijleggen voor de mensen die wel een parkeervignet hebben. Kortom, wat zijn de totale kosten? Die uitleg volgt later, zegde wethouder Daniël Joppe donderdagavond toe in de commissievergadering.

”Je kunt beter mensen een gratis kaartje voor de bus geven of investeren in toiletten bij de fietsen­stal­ling.”

Jeffrey van Doorenmalen, fractievoorzitter D66

D66 zou volgens Van Doorenmalen veel liever zien dat het geld voor het vignet voor een ander doel wordt gebruikt. ,,Wij zijn voor het investeren in schone mobiliteit. Zo’n vignet stimuleert verkeerd gedrag, namelijk de auto gebruiken. Je kunt beter mensen een gratis kaartje voor de bus geven of investeren in toiletten bij de fietsenstalling. Nu investeren we met zijn allen een ton voor een groep mensen die zo’n parkeervignet hebben.” Op de vraag of Van Doorenmalen zelf beschikt over een parkeervignet, schudt hij ontkennend zijn hoofd: ,,Nee, nee, nee.”

Bron: www.pzc.nl