Onze inbreng tijdens de vergaderingen in september

Commissies

Beweegpark Zierikzee

Het plan voor het beweegpark in Zierikzee ondersteunen we van harte. Het voorziet in de behoefte van veel jonge mensen om met elkaar actief in de buitenlucht te bewegen. Goed voor de gezondheid, maar ook erg gezellig; zo zetten we ook een stap in de strijd tegen eenzaamheid!

Stadstorens in Zierikzee

De stadstorens in Zierikzee zijn een belangrijk onderdeel van ons erfgoed. Dat moeten we koesteren. Al een tijd liggen er resultaten van een onderzoek over de toekomst van dit erfgoed, maar daar is nog niks mee gebeurd. D66 wil dat de wethouder actie onderneemt en dat zij hierbij ook de jeugd betrekt. Zij gaf aan hierover met het Erfgoedplatform in overleg te zullen gaan. Helaas wilde zij niet aangeven wanneer zij dat gaat doen. Wordt vervolgd!

Parkeerproblemen in Zierikzee

Het plan om geld vrij te maken voor de uitbreiding van parkeerplaats 4 (Hoofdpoortstraat) krijgt onze steun. We vinden het wel belangrijk dat hiermee de problemen voor de inwoners worden opgelost. Op dit moment loopt een onderzoek naar het parkeren in Zierikzee in zijn totaliteit. We hebben de wethouder gevraagd of in dit onderzoek dan ook kan worden bekeken hoe met de uitbreiding van P4 in de behoefte van de omwonenden kan worden voorzien. De wethouder gaf aan dat deze vraag in het onderzoek wordt meegenomen. Het gesprek over het parkeren zal dus nog worden vervolgd. D66 ziet verder graag dat de gemeente ook werk maakt van het afnemen van de parkeerdruk door meer te doen aan fietsplekken en mensen te stimuleren met de fiets naar Zierikzee te komen. Ook zou je in de buurt van de nieuwe parkeerplekken op P4 je fiets moeten kunnen parkeren. Tot slot hebben we wederom herhaald dat de communicatie met inwoners beter moet!

Energietoeslag

We ondersteunen het plan om meer inwoners te helpen met een energietoeslag.
Voor de dekking van deze kosten vroegen wij ons af of de gemeente als aandeelhouder van PZEM (Provinciale Energiemaatschappij Zeeland) ook profiteert van de hogere energieprijzen. We hebben de wethouder daarom gevraagd of we door de hoge energieprijzen ook als gemeente meer geld beschikbaar kunnen stellen. De wethouder beschikte nog niet over actuele informatie hierover. Dit punt keert dus terug bij de begroting.

Palen in stroomgaten

De aanvraag van subsidie (€33.000,- ) voor het initiatief om met palen de zogenoemde stroomgaten van de ramp ’53 te markeren krijgt onze steun. De palen kunnen niet tijdens het stormseizoen worden geplaatst en zullen er dus nog niet voor de jaarlijkse herdenking op 1 februari kunnen staan. Daarmee bleek de urgentie om de aanvraag nu te bespreken eigenlijk niet aanwezig. D66 ziet graag dat dit soort uitgaven gewoon bij de begroting ook met andere plannen kunnen worden afgewogen.

Terras bij IJssalon ’t Luitje

D66 onderschrijft het standpunt van het CDA dat met het plan voor het terras bij het hotel c.q. de ijssalon aan ’t Luitje geen sprake is van goede ruimtelijke ordening. In de commissie bleek echter dat een meerderheid voor het plan is.

Recreatie uitbreiding in Renesse

Zowel bij de plannen voor camping Julianahoeve en voor een nieuw recreatiepark op de plek van een voormalige meelfabriek hebben we kritische kanttekeningen geplaatst. In de bespreking van het plan voor camping Julianahoeve stelden we vast dat de huisjes die er tegen de duinen geplaatst zijn nu kunnen worden gelegaliseerd omdat op initiatief van de coalitiepartijen met steun van de VVD de regels intussen zijn aangepast. Echter, we blijven bezorgd over de afstand tussen de huisjes en de propaantanks die op het park aanwezig zijn. Die mag van de wethouder 10 meter zijn terwijl de veiligheidsregio tenminste een afstand van 25 meter adviseert. Bovendien geldt voor het nieuwe recreatiepark op de plek van de voormalige Meelfabriek dat dit in strijd is met de Zeeuwse kustvisie. Gaan we hiermee akkoord, dan zetten we de deur open ook voor andere plannen. Daarom hebben we suggesties gedaan voor alternatieven, zoals een zonnepark, een voorziening voor slecht weer of verdunning van de naastgelegen campings.

Raad

Hijs de regenboogvlag!

Naast enkele hamer- en bespreekstukken stond er tijdens deze raadsvergadering een motie op de agenda die D66 van harte ondersteunde: het hijsen van de regenboogvlag op Coming-Out Day. Een klein, simpel gebaar, die veel steun biedt voor LHBTIQ+ (toekomstige) inwoners van ons eiland om te kunnen zijn wie ze willen zijn. Helaas haalde de motie het wederom niet waardoor onze gemeente de enige Zeeuwse gemeente blijft die de vlag niet hijst.

Maar we geven niet op!