Blijf op de hoogte

Voortgezet Onderwijs: Naar meer maatwerk

Obstakels van nu

Er gaat veel fout bij de overgang van basis naar voortgezet onderwijs. In Nederland selecteren wij met 12 jaar vroeg naar niveau. Bij veel kinderen is dan nog helemaal niet uitgekristalliseerd welk niveau het beste bij ze past. Bovendien werkt vroege selectie kansenongelijkheid in de hand. Kinderen gaan de sjoelbak van het leven in die het voortgezet onderwijs is geworden. Er zijn steeds meer categorale middelbare scholen waardoor op- of afstromen letterlijk fysieke barrières heeft: de leerling moet naar een totaal ander schoolgebouw in plaats van een andere klas. Daarnaast zijn leerlingen op het voortgezet onderwijs te vaak niet gemotiveerd en voelen ze zich niet uitgedaagd. Dit komt doordat het huidige voortgezet onderwijs nauwelijks eigen keuzes en maatwerk biedt. Het slechtste vak bepaalt het niveau van het diploma. Het vmbo heeft onterecht een slecht imago en de havo biedt geen enkele beroepsvoorbereiding.

Naar meer maatwerk

Hoe zouden we dit kunnen oplossen? Brede brugklassen waarbij de selectie wordt uitgesteld en kinderen langer in gemengde klassen zitten, geven letterlijk meer tijd om de achterstanden van leerlingen te compenseren en laatbloeiers tot hun recht te laten komen. Dit kan verschillende vormen aannemen zoals 10-14 scholen, verlengde basisscholen, junior colleges of verlengde brugklassen.

Ook het voortgezet onderwijs biedt binnen de schoolmuren huiswerkbegeleiding, sport, internationalisering, cultuur en stages zodat het voor iedere leerling toegankelijk wordt.

Leerlingen kiezen een vakkenpakket met richtingen in plaats van de huidige niveaus: praktijkgericht, vakgericht, beroepsgericht en academisch gericht. Door een maatwerkdiploma hebben leerlingen een eigen keuze, wordt het onderwijs uitdagend en worden brede talenten erkend. Van belang is dat ook de vervolgopleidingen aansluit zodat het maatwerkdiploma daadwerkelijk toegang biedt tot een passende opleiding.

Laatst gewijzigd op 1 november 2019