Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

Door je e-mailadres in te vullen en op "aanmelden" te klikken geef je ons toestemming om je e-mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om je regelmatig updates te sturen. Hier kun je meer lezen over hoe we omgaan met jouw persoonsgegevens. Hier kun je alle voorkeuren wijzigen.

Steun ons en help Nederland vooruit

Onderwijsgesprek | “Kijk ook naar de kansen voor onderwijsassistenten”

Meepraten over de toekomst van het onderwijs en mensen kansen geven. Daar kennen we Pim van Dam (22) van. Bijvoorbeeld door zijn congresmotie over meer focus op mbo-stages binnen onze partij. Tijdens zijn stage als onderwijsassistent besluit hij dat hij zelf écht voor de klas wil staan en nu is hij hard op weg om geschiedenisdocent te worden. “Ik zie het als mijn taak om mijn leerlingen wereldwijs te maken en om ze vaardigheden aan te leren die ze hun verdere leven kunnen toepassen.”

Ook het laatste D66-onderwijsnieuws in je mailbox? Meld je aan voor onze mailings.

Hoe ben je in het onderwijs terechtgekomen en wat doe je nu?

Ik zit in het derde jaar van de lerarenopleiding Geschiedenis aan de Hogeschool Rotterdam. Voor het hbo heb ik mbo-onderwijsassistent niveau 4 gestudeerd aan het ROC Leiden. In 4 vmbo heb ik een week stagegelopen bij mijn oude basisschool, bij mijn juf die ik in groep 3 had. Een van mijn favoriete juffen om eerlijk te zijn. In die week heb ik de leerlingen van groep 4 ondersteund bij de opdrachten en deed ik klusjes in de klas. Door deze stage kwam ik erachter hoe mooi werken in het onderwijs is. Tijdens mijn stage als onderwijsassistent bij mijn oude middelbare school kwam ik erachter dat ik het liefst les wil geven over geschiedenis. Naast mijn opleiding ben ik actief in de medezeggenschap en zit ik in het afdelingsbestuur van D66 Alphen aan den Rijn.  

“Ik zie het als mijn taak om mijn leerlingen wereldwijs te maken en om ze vaardigheden aan te leren die ze hun verdere leven kunnen toepassen.”

Waarom sta je voor de klas of werk je in het onderwijs? Welke drijfveren heb je?

Bij mijn huidige stage in hartje Rotterdam geef ik het vak Mens & Maatschappij aan het vmbo. De leerlingen bij mijn stage leven in hun eigen bubbel en zijn meer praktisch aangelegd. Ik zie het als mijn taak om mijn leerlingen wereldwijs te maken en om ze vaardigheden aan te leren die ze hun verdere leven kunnen toepassen. Dit kunnen hele simpele dingen zijn zoals bijbrengen wat Prinsjesdag is, wat er speelt in het nieuws en natuurlijk de politiek. Dit doe ik door in gesprek te gaan met mijn leerlingen aan het begin van de les. Ik koppel hieraan de vaardigheid van kritisch denken. Ik zie dat mijn leerlingen het erg fijn vinden dat ook zij hun mening mogen geven, en dat er naar hun mening wordt geluisterd. 

Waarom ben je ooit lid geworden van D66? Had dat ook met onderwijs te maken?

Door de medezeggenschap op het mbo kwam ik in aanraking met de politiek. Ik zat in de centrale studentenraad van het ROC Leiden tijdens de fusie met het ID College. Meerdere politici kwamen toen op werkbezoek om te kijken hoe de school ervoor stond. Hierdoor ging ik meer nadenken over welke partij het beste bij mij past. Ik kwam uit bij D66 door het onderwijs, de progressiviteit en de internationale blik. Als actief lid van D66 en de Jonge Democraten ben ik ook gelijk aan de slag gegaan met het mbo. Door het indienen van moties op de congressen van de Jonge Democraten en D66 merk ik dat het mbo weer op de kaart staat bij beide. Dit is een groot verschil met het eerste jaar van mijn lidmaatschap. Ik merk dat ik bij D66 mijn mening en ideeën tot uiting kan brengen en dat ik kan zorgen voor verandering. 

“Tegelijkertijd ben ik ook zo realistisch dat ik weet dat je bezuinigingen van de afgelopen 10 tot 15 jaar niet in één regeerperiode kunt wegwerken, maar je moet er wel zoveel mogelijk aan werken.”

D66’er en werkzaam in het onderwijs. Welke geluiden hoor je zoal over de politiek?

Ik hoor kritische geluiden. En dat is niet gek als je partij in het kabinet zit. Van mijn studiegenoten hoor ik vooral kritiek over het leenstelsel. En dat snap ik. Het is dan ook goed dat D66 meewerkt aan alternatieven voor het huidige stelsel. 

De docenten bij mijn stage hebben het vooral over het lerarentekort. Voor vakken zoals natuurkunde, scheikunde en Duits is bijna niemand te vinden. Wanneer een docent van één van deze vakken uitvalt is er een groot probleem. Dit kabinet investeert al veel geld in het onderwijs, maar je moet ook goed kijken waar het geld terecht komt. Er wordt nog niet genoeg gedaan. Tegelijkertijd ben ik ook zo realistisch dat ik weet dat je bezuinigingen van de afgelopen 10 tot 15 jaar niet in één regeerperiode kunt wegwerken, maar je moet er wel zoveel mogelijk aan werken. 

“Zorg dat zij versneld hun lesbevoegdheid kunnen halen. Dan heb je meer bevoegde mensen voor de klas staan.”

Welke veranderingen zijn noodzakelijk voor het onderwijs?

Dit komt denk ik niet als een verassing, maar het salaris van PO en VO moet gelijkgetrokken worden. Hier hoeven wij niet lang over te discussiëren, want basisschooldocenten hebben net zoals hun collega’s in het VO een hbo-diploma. Er moeten meer handen in de klas komen, want de werkdruk is veel te hoog. De werkdruk kan je naar beneden brengen door meer onderwijsassistenten aan te nemen. Kijk dan tegelijkertijd naar de opleiding voor onderwijsassistenten. Zorg dat zij versneld hun lesbevoegdheid kunnen halen. Dan heb je meer bevoegde mensen voor de klas staan. 

Stel, jij bent minister van onderwijs. Welke maatregel neem je dan morgen?

De vroege selectie afschaffen en zorgen voor meer 10-14-scholen en brede brugklassen. Dit vergroot de kansengelijkheid van kinderen. In Nederland moeten kinderen al belachelijk vroeg een keuze maken over hun toekomst. Dit moment is veel te vroeg. Kinderen worden hierdoor in een hokje gestopt van vmbo, havo etc. Het moment bepaalt al de rest van de studieloopbaan. Laat kinderen en jongeren even op adem komen zodat zij op een wat latere leeftijd een weldoordachte keuze kunnen maken. 

“Laat leerlingen al vanaf jonge leeftijd de democratie ervaren. Hopelijk draagt dit eraan bij dat er meer mensen actief meedoen met de democratie.”

Welke maatregelen kunnen D66’ers lokaal nemen voor het onderwijs?

Lokaal gezien gaat de gemeente vooral over de huisvesting van scholen. Hier valt ook een hoop te halen. Scholen kunnen door middel van schooltuinen, groene daken en zonnepanelen duurzamer worden. Onderwijs zie ik niet als iets dat alleen binnen de muren van een klaslokaal plaats vindt. En democratie en kritisch denken vind ik erg belangrijk. Koppel deze dingen en zorg dat klassen op excursie kunnen naar de gemeenteraad. Laat leerlingen al vanaf jonge leeftijd de democratie ervaren. Hopelijk draagt dit eraan bij dat er meer mensen actief meedoen met de democratie. 

Waarom is het belangrijk dat onderwijsmensen lid worden van D66?

Als ik één ding heb geleerd van mijn lidmaatschap, dan is het dat D66’ers erg graag discussiëren. Ook over onderwijs! Je komt bij D66 gemakkelijk in contact met andere leden met allerlei verschillende functies, van gemeenteraadslid tot Tweede Kamerlid. Zoek elkaar op, drink een kop koffie en ga in gesprek over het onderwijs. Met een goed gesprek kom je al een heel eind.

Laatst gewijzigd op 20 december 2019