Blijf op de hoogte

Kies zelf van welke thema's jij op de hoogte blijft en schrijf je in voor een van onze nieuwsbrieven. Je ontvangt dan altijd de laatste updates op basis van jouw interesses. Wil je ook via Whatsapp op de hoogte blijven? Meld je dan direct aan.

Door je e-mailadres in te vullen en op "aanmelden" te klikken geef je ons toestemming om je e-mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om je regelmatig updates te sturen. Hier kun je meer lezen over hoe we omgaan met jouw persoonsgegevens. Hier kun je alle voorkeuren wijzigen.

Steun ons en help Nederland vooruit

Onderwijsgesprek | “Juist als je D66 steunt en kritisch bent op het onderwijs moet je lid worden”

Als het over het onderwijs gaat, laten we vaak lokale en landelijke politici aan het woord. In deze mailserie gaan juist we in gesprek met mensen uit het onderwijs. Met D66’ers die voor de klas staan. De komende weken is het woord aan hen en zijn hun ideeën en verhalen de input voor de D66 Scholenreis, waarover hieronder meer. Deze week een interview met Paul Teule (38), docent aan de Universiteit van Amsterdam.

Meer van deze interviews en ander onderwijsnieuws ontvangen? Schrijf je dan in voor onze onderwijsniewsbrief. 

Hoe ben je in het onderwijs terechtgekomen en wat doe je nu?

Ik geef politieke economie bij de opleiding Europese Studies aan de UvA. Ik ben daar acht jaar geleden terechtgekomen omdat ik op dat moment met een proefschrift begonnen was over een economisch onderwerp aan de Erasmus Universiteit, maar ook nog in Brussel werkte en de EU heel nauwgezet volgde. Ik kon bij de UvA eigenlijk alles wat ik leuk vond combineren: bezig zijn met de politieke, filosofische kant van economie en beleid, en in een Europese context.

Waarom sta je voor de klas of werk je in het onderwijs? Wat zijn je drijfveren?

Ik heb in mijn studententijd veel getwijfeld over wat ik wilde doen en had voor elke keuze wel een reden waarom ik het níet wilde. Ik had het idee dat ik overal tussenin viel. Wat wel duidelijk was, was dat ik eigenlijk altijd door wilde leren en ieder geval met maatschappelijke relevante ideeën bezig wilde zijn. Toen ik voor het eerst werkgroepen ging geven viel alles eigenlijk samen en was de twijfel ook meteen weg. Ik dacht: dit is leuk, dit is belangrijk en ik wil hier goed in worden. Je hebt als docent eigenlijk altijd een alibi om een hoop onderwerpen te volgen en dat voelt eigenlijk als een luxe, omdat ik dat anders buiten mijn werk ook zou doen. Werken met jonge mensen in een voor hen cruciale fase in hun leven is ook heel mooi.

“Werken met jonge mensen in een voor hen cruciale fase in hun leven is ook heel mooi.”

Waarom ben je ooit lid geworden van D66? Had dat ook met onderwijs te maken?

Ik ben in 2006 lid geworden toen D66 electoraal langs de bodem schuurde. Het lag niet per se aan de onderwijsideeën want die kwamen niet zo prominent naar voren als nu. Zelf dacht ik ook niet zoveel na over onderwijs. Het was meer dat ik mij altijd als docent herkende in de inhoud en de toon van D66 politici en vond dat de partij veel meer steun nodig had. Nog steeds denk ik: een partij die verder wil denken en boven het dagelijkse gehakketak uit wil stijgen, een partij met veel effectieve politici, dat is nodig.

D66’er en werkzaam in het onderwijs. Welke geluiden hoor je zoal over de politiek, D66 en onze onderwijsagenda?

In mijn omgeving hoor ik veel kritische geluiden, en ja, vooral over onderwijs. Het sociaal leenstelsel lijkt daar een hoofdrol in te hebben gespeeld. Dat maakt het meteen heel lastig, omdat het leenstelsel er blijkbaar optisch niet goed uitziet, maar er onder de oppervlakte veel goede argumenten voor te geven zijn. Alleen gaan die argumenten meer over rechtvaardigheid – arme huishoudens zouden niet verplicht moeten bijdragen aan de studie van rijkere jongeren – dan over onderwijs zelf. Ja, het leenstelsel leverde ook ‘kwaliteitsgelden’ (het geld dat vrijkwam door van giften een lening te maken wordt geïnvesteerd in verbetering van de kwaliteit van het onderwijs, red.) op, maar die blijken toch niet zo makkelijk in te zetten.

“De ‘Nieuwe Nederlandse School’ waar Rob Jetten het over had in zijn Kerdijklezing is zo’n gebaar denk ik. Maar er moet ook echt een Deltaplan komen voor het lerarentekort.”

Onterecht of niet, D66 zal denk ik met een groot gebaar moet komen om het ‘onderwijs’ weer te claimen. De ‘Nieuwe Nederlandse School’ waar Rob Jetten het over had in zijn Kerdijklezing is zo’n gebaar denk ik. Maar er moet ook echt een Deltaplan komen voor het lerarentekort.

Welke veranderingen zijn noodzakelijk voor het onderwijs?

Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar ik heb het altijd raar gevonden dat in het middelbaar onderwijs nagenoeg iedereen parttime werkt omdat het anders te zwaar is. Dat is toch een systematisch probleem. In het hoger onderwijs is het belangrijk om de status van onderwijs op te krikken. Gechargeerd gezegd doe je het op de universiteit goed als je veel onderzoek doet en je onderwijstaken kunt ontwijken. Dat is een vreemde figuur. Onderwijs en onderzoek gaan hand in hand, versterken elkaar.

Stel, jij bent minister van onderwijs. Welke maatregel neem je dan morgen?

Alles op alles zetten om te zorgen dat 20 lesuren echt de max is voor een middelbare schooldocent (nu is dat ongeveer 24 lesuren, red.).

Welke maatregelen kunnen D66’ers lokaal nemen voor het onderwijs?

Stel in elk stad sociale woningen voor middeninkomens met voorrang open voor mensen in het (basis)onderwijs. Zij hebben het recht om in of rond de stad te wonen waar ze lesgeven. Voor Amsterdam zou dat denk ik al veel schelen.

“Als je D66 steunt maar kritisch bent op het onderwijs moet je al helemaal lid worden en je in de discussie mengen.”

Waarom is het belangrijk dat onderwijsmensen lid worden van D66?

Lid worden van een politieke partij is sowieso meer dan de moeite waard. De lijnen zijn kort, als je echt actief bent ga je zien dat ook de politici naar je luisteren. De 98% partijloze Nederlanders weten niet dat invloed voor het oprapen ligt. Als je D66 steunt maar kritisch bent op het onderwijs moet je al helemaal lid worden en je in de discussie mengen.

D66 gaat op scholenreis

Het geven van kansen is een van de belangrijke pijlers voor D66. Tijdens het congres en in de Democraat staan kansen voor iedereen centraal. In deze updates lees je over D66’ers die in het onderwijs werken. Praat mee over de toekomst van het onderwijs. Binnenkort reizen onze onderwijswoordvoerders het land door en gaan zij in het gesprek. Deze ‘Scholenreis’ trappen zij af tijdens Congres 110 in Breda. 

Laatst gewijzigd op 1 november 2019