Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

Kinderopvang: Naar de voorschool

Obstakels van nu

De tweedeling in de samenleving begint al bij twee jaar. Kinderen van werkende ouders gaan naar een kinderdagverblijf. De kinderopvang wordt teveel gezien als instrument voor arbeidsparticipatie en te weinig vanuit de ontwikkeling van het kind. Andere kinderen blijven thuis. Soms in een omgeving waar bijvoorbeeld geen Nederlands wordt gesproken of waar sociale problemen zijn. Voor deze groep kinderen dreigt een valse start nog voordat ze aan school beginnen, wat lastig in te halen is. Deze kinderen kunnen naar de voorschool voor spelenderwijs taalonderwijs, apart van de andere kinderen. Hierdoor ontstaat een samenleving waarbij mensen met verschillende achtergronden letterlijk niet met elkaar hebben geknikkerd.

Naar de voorschool

Wat zien we voor ons? D66 wil voor élk kind voorschoolse educatie zodat er oog is voor de ontwikkeling van elk kind en kinderen samen spelen en opgroeien. Geen vervroegde leerplicht of een kleutertoets maar een samenspeelrecht waar kinderen taalvaardigheden aanleren door het zingen van liedjes en het luisteren naar verhaaltjes.

De brede scholen met kinderopvang en school op één locatie, zijn de toekomst. Hier kan soepel worden omgesprongen met de overgang naar school, de expertise van leraren kan worden ingezet bij het kinderdagverblijf en ouders hebben één locatie waar ze de kinderen naartoe brengen.

Jouw idee toevoegen?

We nodigen iedere leraar, schoolleider, conciërge of geïnteresseerde uit om mee te denken. Wat kan er beter én wat moet er beter in het onderwijs? Dat kunnen kleine en eenvoudige ideeën zijn, maar het mag ook een grootse en meeslepende gedachte over hoe het radicaal anders zou moeten. Wij willen het graag horen! Stuur ons een mailtje!

In de toekomst mee blijven denken?

Ontvang regelmatig een mailtje van D66. We vragen je over jouw ideeën over onderwijs en allerlei andere onderwerpen. En we houden je op de hoogte van onze plannen voor de toekomst. Schrijf je gratis en vrijblijvend in.

Laatst gewijzigd op 4 maart 2020