Blijf op de hoogte

Kinderopvang: Naar de voorschool

Obstakels van nu

De tweedeling in de samenleving begint al bij twee jaar. Kinderen van werkende ouders gaan naar een kinderdagverblijf. De kinderopvang wordt teveel gezien als instrument voor arbeidsparticipatie en te weinig vanuit de ontwikkeling van het kind. Andere kinderen blijven thuis. Soms in een omgeving waar bijvoorbeeld geen Nederlands wordt gesproken of waar sociale problemen zijn. Voor deze groep kinderen dreigt een valse start nog voordat ze aan school beginnen, wat lastig in te halen is. Deze kinderen kunnen naar de voorschool voor spelenderwijs taalonderwijs, apart van de andere kinderen. Hierdoor ontstaat een samenleving waarbij mensen met verschillende achtergronden letterlijk niet met elkaar hebben geknikkerd.

Naar de voorschool

Wat zien we voor ons? D66 wil voor élk kind voorschoolse educatie zodat er oog is voor de ontwikkeling van elk kind en kinderen samen spelen en opgroeien. Geen vervroegde leerplicht of een kleutertoets maar een samenspeelrecht waar kinderen taalvaardigheden aanleren door het zingen van liedjes en het luisteren naar verhaaltjes.

De brede scholen met kinderopvang en school op één locatie, zijn de toekomst. Hier kan soepel worden omgesprongen met de overgang naar school, de expertise van leraren kan worden ingezet bij het kinderdagverblijf en ouders hebben één locatie waar ze de kinderen naartoe brengen.

Laatst gewijzigd op 1 november 2019