Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

woensdag 14 november 2018

Schaf vetorecht Europese Unie af

Het vetorecht waarmee lidstaten besluiten kunnen blokkeren, verlamt het buitenlandbeleid van de Europese Unie (EU). D66 wil dat het vetorecht voor het buitenlandbeleid van de EU wordt afgeschaft. Sjoerdsma roept minister Blok op zich hier sterk voor te maken.

Sjoerdsma (D66): “We hebben meer dan ooit een sterk Europa nodig. Met een onvoorspelbare Trump aan de overkant van de oceaan, een dreigende Putin en de relatie met China die steeds belangrijker wordt, is een eensgezinde en slagvaardige Europese Unie op het wereldtoneel cruciaal.”

Lamgelegd buitenlands beleid

Het afschaffen van het vetorecht voor het buitenlandbeleid heeft vooral effect op het naleven van mensenrechten, het instellen van sancties tegen landen buiten de Europese Unie en op het uitsturen van civiele missies. Nu kan één lidstaat de besluitvorming in Brussel lam leggen, terwijl alle andere lidstaten wel voor zijn. Zo heeft Griekenland veel te lang de sancties tegen Venezuela tegen kunnen houden, dreigde een lidstaat het wapenembargo tegen Wit-Rusland niet te verlengen en werd de verlenging van een civiele missie naar de Afrikaanse Sahel een tijd lang geblokkeerd.

Europese kleur bekennen

De Europese Commissie is met het voorstel gekomen. Het is nu aan de lidstaten hier een standpunt over in te nemen. Rutte heeft tot dusver alleen gezegd open te staan voor de discussie. Dat gaat D66 niet ver genoeg. Sjoerdsma wil dat het kabinet een stevig, positief standpunt inneemt ten aanzien van het afschaffen van het vetorecht over het buitenlands beleid van de Europese Unie. Sjoerdsma: “Frankrijk en Duitsland hebben al aangegeven achter het voorstel te staan. We mogen als Nederland niet achter blijven, het kabinet moet nu daad bij woord voegen.”

Kiezen vóór Europa

Europese integratie is een waarborg voor vrede, veiligheid en welvaart. In een wereld met opkomende grootmachten en uitdagingen die landsgrenzen overschrijden is het cruciaal dat Europa samenwerkt. D66 ziet de economische crisis als een uitdaging om - net als in Nederland - ook in Europa te hervormen.