Eyasu Balcha

• 32 jaar
  • Amsterdam
  • Rotterdam

Eyasu Balcha is sinds juli 2022 burgerraadslid voor D66 Fractie Rotterdam. Eyasu is geen lid van de gemeenteraad, maar neemt plaats in één van de commissies. Hij heeft zich jarenlang ingezet voor de LHBTI-community als voorzitter van het COC Rotterdam. Hij
zag met eigen ogen hoe pijnlijk het is om je droom te zien verdampen. Maar hij zag ook hoe mooi het is om de vrijheid te hebben om écht, zonder gêne, jezelf te zijn. Hij gunt het iedereen om zijn droom
waar te maken en gunt elk kind dezelfde kans.

Hoe ga jij je de komende vier jaar inzetten?

Iedereen groeit op met een droom. Maar niet elk kind krijgt de kans om dit waar te maken. Je ouders wonen in de verkeerde wijk, je gaat naar de verkeerde school of je ontdekt dat je niet hetero bent. Om jouw droom te bereiken, moet je net die extra horde nemen. En dat vind ik oneerlijk.

Klimaatverandering zorgt ook voor een extra horde. Als we doorgaan met vervuilen, zijn onze kinderen meer bezig met overleven dan ontwikkelen. En dat vind ik ook oneerlijk. Laten we onze kinderen niet opzadelen met een klimaatschuld. Laten we nu actie ondernemen! Elke goede stap die we nu doen, betekent meer kansen voor de volgende generatie.

We staan nu op een kantelpunt voor het klimaat. Als we nu niets doen, is het te laat. En in Rotterdam heeft D66 daarom mooie, concrete plannen. Binnen de kaders van het coalitieakkoord gaan we ons inzetten om die waar te maken.