Huis van de Toekomst

Roermond wil in 2050 een klimaatneutrale stad zijn. Daarnaast wonen oudere mensen tegenwoordig steeds langer thuis. Om dit mogelijk te maken moeten we onder andere investeren in zogenaamde energieneutrale en levensloopbestendige woningen. D66 was op 20 november 2020 initiatiefnemer van de motie Huis van de Toekomst. Samen met SP, DS, SPR en GroenLinks hebben we deze motie ingediend. Alleen VVD en LVR waren tegen deze motie. Voor de volledige tekst verwijzen we naar: https://roermond.d66.nl/…/20/motie-huis-van-de-toekomst/

Doel

Het doel van de motie is om aanvullend op een energieloket een inspiratieomgeving te ontwikkelen gericht op mogelijkheden om een woning energieneutraal en levensloopbestendig te maken. Met zo’n inspiratieomgeving kunnen inwoners en maatschappelijke partners bewust worden van te nemen maatregelen aangaande energieneutraal en levensloopbestendig wonen.

Resultaten en acties

De afgelopen periode is onderzocht of er één inspiratieomgeving gemaakt kan worden voor zowel energieneutraal wonen en levensloopbestendig wonen. De uitkomst is dat voor inspiratie met betrekking tot levensloopbesteding wonen mensen een bezoek kunnen brengen aan het living lab zorgtechnologie. Voor meer inspiratie ten aanzien van duurzaamheid (energietransitie, groen, klimaatadaptie en circulariteit) wordt een beleefcentrum gemaakt.
Wij zijn blij dat onze motie grotendeels uitgevoerd wordt. Dit zijn mooie stappen naar een klimaatneutrale stad in 2050 en meer levensloopbestendige wonen in relatie tot vergrijzing.
D66 brengt graag een werkbezoek aan zowel het Living Lab als het beleefcentrum van het duurzaamheidscentrum.