De gemeente in een digitaal tijdperk

Ons raadslid Ties wil dat de gemeente inwoners beschermt tegen de nadelen van nieuwe digitale technologieën.

Het duurde 75 jaar na de introductie voor de telefoon 100 miljoen gebruikers had. Het duurde 7 jaar voor het internet 100 miljoen gebruikers had. ChatGPT, het nieuwe algoritme waar je alles aan kunt vragen, had al na 2 maanden 100 miljoen gebruikers wereldwijd!

De opkomst van digitale technologie gaat steeds sneller. Dat is fijn, als technologie ons werk vereenvoudigt, geld bespaart en onze levenskwaliteit verbetert. Maar er zijn ook veel risico’s. Het verzamelen en opslaan van persoonsgegevens in de cloud vergroot de kans op identiteitsdiefstal. Geautomatiseerde besluitvorming over de bijstand of de Wmo kan ervoor zorgen dat er onredelijke beslissingen worden genomen. En voelt het comfortabel als je weet dat het wifi-signaal van je telefoon wordt gevolgd om de drukte op straat te meten?

Ook in onze gemeente moeten we hierover nadenken, daarom heeft D66 dit onderwerp in juni op de agenda van de gemeenteraad gezet. We hebben er recht op dat we worden beschermd tegen negatieve gevolgen van nieuwe technologie. De menselijke maat mag niet verdwijnen. Digitale technologie mag in de gemeente Rheden alléén verantwoord worden ingezet en de gemeenteraad moet dit, namens de inwoners, kunnen controleren.

Zo zie ik dat!