Blijf op de hoogte

dinsdag 10 oktober 2017

Regenboog Stembusakkoord helemaal uitgevoerd!

D66-Tweede Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma is blij dat het kabinet het regenboog stembusakkoord in zijn geheel uitvoert. “Jezelf kunnen zijn, ongeacht je geaardheid of gender-identiteit, moet een vanzelfsprekendheid zijn. In Nederland is iedereen gelijkwaardig en heb je de vrijheid om te houden van wie je wilt, zichtbaar jezelf te kunnen zijn en waar die vrijheid wordt beknot moet de overheid optreden.”

Meerouderschapswet

De door de commissie Wolfsen aanbevolen onderzoeken om een meerouderschapswet te maken worden uitgevoerd (zie: pagina 484, advies commissie Wolfsen). Het gaat om gezinssituaties waarin nu bijvoorbeeld sprake is van twee moeders en een vader. Zo kunnen ook gezinnen met meerdere ouders hun kind opvoeden en juridisch dezelfde rechten hebben. Er is op dit moment nog geen enkel land in de wereld dat dit heeft.

Discriminatie verboden

D66 gaat de komende kabinetsperiode verder met haar initiatiefwetten om discriminatie op grond van iemands ‘LHBTI-zijn’ te verbieden. Een daarvan is een wettelijk verbod op discriminatie van trans- en interseksepersonen. Daarnaast wordt Artikel 1 van de Grondwet gewijzigd waarin expliciet de grond seksualiteit wordt opgenomen, beide zijn initiatiefwetten van D66-Tweede Kamerlid Vera Bergkamp.

Niet nodig? Dan geen M/V!

Geslachtsregistratie door de overheid, bijvoorbeeld m/v achter de naam op een formulier, wordt zo veel mogelijk afgeschaft.

Overal jezelf kunnen zijn

De situatie van LHBTI’s op scholen heeft continu onze aandacht nodig en we staan dan ook voor een veilige school. Ook in het buitenland verdienen LHBTI-belangen organisaties onze steun.

In 2012 werd onder leiding van toenmalig COC-voorzitter en huidig Tweede Kamerlid Vera Bergkamp het Roze Stembusakkoord getekend, dit jaar kwam daar een vervolg op met acht politieke partijen, het Regenboog Stembusakkoord.