Blijf op de hoogte!

donderdag 16 november 2017

D66 overhandigt regeerakkoord in eenvoudige taal aan Stichting Lezen & Schrijven

Er zijn in Nederland 2,5 miljoen mensen die niet goed kunnen lezen, schrijven en/of rekenen. Voor die mensen heeft D66 het regeerakkoord hertaald naar een versie in eenvoudige taal. In vijf pagina’s zien zo ook mensen die moeite hebben met lezen, de belangrijkste punten uit het akkoord.

Merel Heimens Visser, directeur van Stichting Lezen & Schrijven, de stichting die zich inzet om laaggeletterdheid te voorkomen en verminderen, is blij met deze versie: “Heel goed dat D66 een versie van het regeerakkoord in eenvoudige taal heeft gemaakt. Het regeerakkoord is voor alle Nederlanders, dus dan moet iedereen ook kunnen begrijpen wat de plannen zijn. Nu gaan de ministers aan de slag met het uitwerken van deze plannen. Wij willen ze hierbij oproepen rekening te houden met de 2,5 miljoen laaggeletterden in Nederland. In hun beleid en bij het uitleggen ervan.”

Meedoen

D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold vindt het belangrijk om aandacht te besteden aan laaggeletterdheid: “Er is in Nederland een grote groep mensen die moeite heeft met het voorlezen aan hun kind, het lezen van de ondertitels van een tv-programma of veiligheidsinstructies op het werk”, aldus Pechtold. “D66 wil dat iedereen mee kan doen. Daarom hebben we, in samenwerking met vertaler Merel van Beeren, het regeerakkoord hertaald naar een begrijpelijke versie. Zo kan iedereen zien wat de plannen van dit kabinet voor hem of haar betekenen.” Vandaag overhandigde Alexander Pechtold de eenvoudige versie van het regeerakkoord aan Merel Heimens Visser en twee taalambassadeurs van stichting Lezen & Schrijven, Vera Moet en Dick Voogd. Dick Voogd, zelf ex-laaggeletterde, maakte als dank een gedicht over het regeerakkoord en droeg dit voor aan Alexander Pechtold. Voogd: “Heel mooi dat er aandacht voor is gewone taal. Dan kan iedereen begrijpen wat de plannen zijn van de regering. Ik hoop dat de regering nu ook een debat over laaggeletterdheid gaat houden.”

Laaggeletterdheid

Het nieuwe kabinet investeert vijf miljoen euro extra per jaar in de aanpak van laaggeletterdheid. Heimens Visser: “Dat is inderdaad een mooi begin. Laaggeletterdheid kost de samenleving jaarlijks 1 miljard euro. Dat is een enorm bedrag. Extra investeringen kunnen dus veel opleveren. Maar al te vaak raken laaggeletterden hun baan kwijt of in de schulden. Daarnaast hebben ze vaker gezondheidsproblemen omdat ze brieven en etiketten niet goed kunnen lezen of de instructies van de dokter en hulpverlener niet snappen. We werken de komende vier jaar graag samen met het kabinet om laaggeletterdheid terug te dringen en te voorkomen in Nederland, want onze samenleving wordt sterker als iedereen kan meedoen.”

Lees het regeerakkoord in eenvoudige taal hier.

Onderwijs

De kracht van Nederland ligt in kennis en innovatie. Investeren in onderwijs vormt de sleutel tot succes en persoonlijke groei. D66 vecht voor het beste onderwijs en eerlijke kansen. Voor iedereen. Geef onderwijs de kwaliteit en aandacht die het verdient!