Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

vrijdag 8 juni 2018

Reactie Kamerlid Monica den Boer op extra maatregelen vuurwerk

Vandaag maakte het kabinet bekend extra maatregelen te nemen voor een veiligere jaarwisseling. D66 is blij dat het kabinet vrijwel alle aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid overneemt.

D66-Kamerlid Monica den Boer: “Het is goed het kabinet vrijwel alle aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid overneemt. Het grote aantal slachtoffers dat ieder jaar opnieuw tijdens de jaarwisseling te betreuren is, is zeer zorgelijk. D66 vindt het daarnaast belangrijk dat gemeenten meer ruimte en vrijheid krijgen om ook lokaal maatregelen te nemen, zoals een algeheel vuurwerkverbod. Daar hebben gemeenten zelf ook om gevraagd en dat mis ik nu nog in de plannen.”

Vrijwel alle aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) worden overgenomen door dit kabinet. Zo komen er extra maatregelen voor het veilig afsteken van vuurpijlen, wordt de opsporing naar illegaal vuurwerk versterkt en worden alle maatregelen na de komende jaarwisseling geëvalueerd.

Vooral vuurpijlen zijn gevaarlijk en met deze verplichte stabilisatiekokers en vuurwerkbrillen worden de risico’s voor ongevallen met vuurpijlen verminderd. Daarnaast pleitte D66 al langer voor het steviger aanpakken van gebruik en bezit van illegaal vuurwerk.  Daar is ook Europese samenwerking hard nodig, want zwaar vuurwerk komt vaak uit het buitenland. Het kabinet heeft toegezegd daarmee aan de slag te gaan.

Justitie & veiligheid

D66 wil dat iedereen zijn leven naar eigen inzicht in kan richten. Dat vraagt om een overheid die het individu ruimte en vertrouwen geeft. Maar er is geen ik zonder wij. We leven en werken samen, we hebben elkaar nodig. Zonder democratie en een functionerende rechtsstaat zijn vrijheid en veiligheid een illusie. Daarom verdedigen wij de rechtsstaat en democratie in Nederland en streven we ernaar deze te versterken in de rest van de wereld.