Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

vrijdag 9 maart 2018

Reactie Kamerlid Vera Bergkamp op brief over wietexperimenten

Een bijzonder moment. Na meer dan 40 jaar discussie zijn er stappen gezet richting regulering van de wietteelt. Vandaag maakt het kabinet bekend dat ze vier jaar gaat experimenteren met regulering van de wietteelt. Lees hier de reactie van Kamerlid Vera Bergkamp.

“Hopelijk is dit een kentering van het rare beleid dat je wel wiet mag verkopen, maar niet mag telen en vervoeren. De commissie heeft nu de opdracht gekregen en kan echt aan de slag met de advisering over de opzet van de wietexperimenten. Doel is om te kijken hoe en of we een gesloten coffeeshopketen kunnen realiseren en wat de effecten zijn voor de volksgezondheid, criminaliteit, veiligheid en/of overlast. Voor D66 staat het daarom voorop dat de experimenten overeenkomen met de werkelijkheid. Het is daarom goed dat op aandringen van D66, eerder is toegezegd dat de coffeeshophouders betrokken worden bij de opzet van de experimenten. Verder is het belangrijk dat het aanbod aan cannabis voldoende divers is, anders gaan mensen de wiet alsnog kopen op straat, in een andere gemeente of via internet. Geen smaakpolitie of rare extra eisen dus, maar experimenten waar we van leren en waar we landelijke conclusies uit kunnen trekken. Anders is de waarde van de experimenten nihil. Daar zullen we de experimenten onder andere op beoordelen. Ik ben heel benieuwd met welke adviezen de commissie komt over bijvoorbeeld de selectie van gemeenten. Verder zijn er veel (voor)oordelen over cannabis. We reken erop dat deze commissie oordelen en feiten gaat scheiden. Jammer dat het debat over het wetsvoorstel waarschijnlijk pas na de zomer plaatsvindt, maar de commissie kan nu echt starten.”