Blijf op de hoogte van D66

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang de laatste nieuwsberichten op basis van jouw interesses.

vrijdag 15 juni 2018

Reactie Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma | stoppen in Mali en intensivering Afghanistan

Zojuist heeft het kabinet bekend gemaakt te willen stoppen met de missie in Mali en de missie in Afghanistan te intensiveren. Lees hieronder de reactie van D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma.

Sjoerdsma: “Het is een verstandig besluit de missie in Mali af te bouwen. Deze VN missie, waar Nederland een grote en unieke inlichtingenbijdrage aan heeft geleverd, vormt een te zware belasting op onze krijgsmacht. D66 zal bij toekomstige missies nog nadrukkelijker wegen dat missies moeten plaatsvinden zonder onze ambitie de krijgsmacht op orde te brengen te bemoeilijken.”

Het Rekenkamerrapport over de missie in Mali en de effecten van die missie op de krijgsmacht als geheel, heeft laten zien dat pas op de plaats nodig is bij defensie. Dat rapport kan niet zonder gevolgen blijven. Ambitie en middelen moeten beter in balans komen en daarvoor moet de missiedruk omlaag. Door te stoppen in Mali en af te bouwen in Irak lijkt het kabinet gehoor te geven aan deze conclusies.

De D66 fractie neemt kennis van de artikel 100-brief Afghanistan en zal haar oordeel bepalen nadat het gehele parlementaire voorbereidingstraject van feitelijke vragen en technische briefing zijn doorlopen.

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.