Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

vrijdag 9 november 2018

Reactie D66-Kamerlid Maarten Groothuizen op plannen rechtsbijstand

Minister Dekker voor Rechtsbescherming heeft zijn plannen bekend gemaakt voor het nieuwe stelsel van gesubsidieerde rechtsbijstand. Gesubsidieerde rechtsbijstand is er voor mensen die een advocaat of mediator niet kunnen betalen. Afhankelijk van je inkomen wordt een deel van de kosten door de overheid vergoed. Belangrijk vindt D66, want iedereen moet toegang hebben tot het recht, juist ook mensen met een kleine portemonnee.

D66-Kamerlid Maarten Groothuizen: “We hebben lang naar deze brief uitgekeken. De vorige kabinetten is het niet gelukt het stelsel toekomstbestendig te maken. Dat er nu een plan is, is een eerste stap. Het belangrijkste voor D66 is dat ook mensen met een laag inkomen verzekerd zijn van rechtsbijstand, op álle rechtsgebieden. Dat staat er in en dat is voor ons een prioriteit. Veel andere zaken zijn nog onduidelijk, we zullen kritisch volgen hoe dit in de praktijk voor mensen uitpakt.”

Verzekerd van hulp op álle rechtsgebieden

Er komt laagdrempelig advies voor iedereen via een onafhankelijk juridisch spreekuur, dichtbij mensen in de buurt. Er wordt beter samengewerkt met sociale instellingen. Dat betekent meer maatwerk. Soms zijn mensen meer geholpen met een schuldhulpverlener of mediator dan een advocaat.  Een ander positief punt is dat de rol van de overheid als veroorzaker van procedures wordt aangepakt. Eindelijk groeien ook salarissen van sociaal advocaten weer jaarlijks mee met de inflatie, dat heeft sinds 2014 stilgestaan. Tenslotte is het goed dat elke euro die overblijft door minder vraag naar juridische bijstand, teruggaat naar de algemene rechtsbijstandspot.

Toegang tot het recht

De concrete uitwerking van de plannen en de gevolgen voor mensen in de praktijk zullen we kritisch volgen. Veel zaken zijn nu nog onduidelijk. Hoeveel sociale advocaten na jarenlange achteruitgang op vooruit gaan bijvoorbeeld. Hoe de rechtshulppakketten er precies uit komen te zien, of sociale advocaten die pakketten kunnen en willen aanbieden en of dat mensen echt beter gaat helpen, zal moeten blijken. De minister heeft nog veel werk te doen en zal ook hard moeten gaan werken aan het herstel van vertrouwen, met name bij de sociale advocatuur.

Rechtsstaat & democratie

Een mens kan niet vrij zijn zonder recht. Daarom is de rechtsstaat al sinds de oprichting van D66 onze prioriteit. Onze vrijheid mag alleen door de staat ingeperkt worden, om onze veiligheid te beschermen. We moeten er daarbij wel op kunnen vertrouwen dat de staat zijn macht niet misbruikt. Die macht is nooit vanzelfsprekend en moet altijd kritisch worden gecontroleerd en gebaseerd zijn op principes als rechtszekerheid. Zonder een goed functionerende rechtsstaat en democratie bestaat vrijheid niet. Daarom verdedigt D66 de rechtsstatelijke waarden en de democratie in Nederland hartstochtelijk en streven wij ze na in de rest van de wereld.