Blijf op de hoogte

maandag 26 maart 2018

Reactie D66 Defensienota

Reactie van D66-Kamerlid Salima Belhaj op de nieuwe defensienota

“Eindelijk wordt geïnvesteerd om de basisgereedheid op orde te hebben. Dat betekent veel meer investeringen in materieel, militairen en wapensystemen. Dat is hard nodig. Met name in het defensiepersoneel investeren is van cruciaal belang. Zij zorgen voor onze vrede en veiligheid en verdienen de beste en veilige werkomstandigheden, een hoger salaris, oefenuren – daar was een groot tekort aan – en de juiste materialen en uitrusting (waaronder ook gevechtsvesten).

De focus op Europese samenwerking krijgt definitief vorm in deze nota en daarmee heeft Nederland naast het NAVO bondgenootschap ingezet op een Europees bondgenootschap. De structurele investeringen in cyber (+36 miljoen) naast de reguliere krijgsmachtonderdelen brengt een wens van D66 in vervulling. We zijn in het bijzonder blij met de focus op innovatie. Allemaal nodig voor een toekomstgerichte organisatie.

Daarnaast wordt het AOW-gat voor 100% financieel opgelost. Daar heeft D66 zich hard voor gemaakt. Oudgedienden krijgen nu  de financiële compensatie die past bij de waardering voor militairen.

Tot slot: de erkenning en aandacht voor diversiteit zien we als een goed begin. De totale aandacht voor personeel en de nodige investeringen daarvoor maakt deze nota zo uniek, zonder goede mensen, geen goede krijgsmacht en dat krijgt in deze nota voor het eerst alle aandacht.”

D66 is expliciet blij met deze punten uit de defensienota:

• De noodzakelijke investeringen in Defensie personeel
  • Materieel en wapensystemen op orde
  • Goede uitrusting voor de militairen (oa gevechtsvesten)
  • NAVO en Europees samenwerken
  • Oplossen van AOW gat voor 100%
  • Extra investeringen in cyber van +36 miljoen per jaar
  • Loonsverhoging van 4%
  • Focus op innovatie
  • Meer aandacht voor diversiteit bij Defensie
  • Veilige werkomgeving door cultuurverandering

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.

Rob Jetten

Hi,