Blijf op de hoogte

vrijdag 23 november 2018

Reactie Antje Diertens op preventieakkoord

D66 ziet goede punten in het vandaag gepresenteerde preventieakkoord. In het akkoord zijn afspraken gemaakt over roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik.

Kamerlid Antje Diertens: “Vooral op het gebied van roken worden goede stappen gezet. D66 wil in 2040 een rookvrije generatie. Met accijnsverhogingen, neutrale verpakkingen en rookvrije schoolpleinen en sportparken komen we echt verder richting dat doel.”

Eigen verantwoordelijkheid

Problematisch alcoholgebruik wordt aangepakt. Diertens: “Jongeren en zwangere vrouwen zouden niet moeten drinken, daar is iedereen het wel over eens. Dit akkoord pakt vooral het alcoholgebruik onder deze groepen aan. Alcoholgebruik op zich is helemaal niet verkeerd. Maar liefst 86 % van de Nederlanders gebruikt alcohol op een normale manier. D66 vindt dan ook dat de meeste mensen heel goed zelf kunnen bepalen wat ze willen drinken. Dit akkoord doet daar gelukkig niets aan af.”

Voeding en bewegen

De aanpak van overgewicht richt zich op gezonde voeding en bewegen Diertens: “Gezonde voeding en beweging zijn de basis voor een gezond gewicht. We zien gelukkig al dat meer mensen gezonder eten en meer bewegen. Met de afspraken in dit akkoord worden deze keuzes nog makkelijker gemaakt.” Gezond voedsel wordt beter beschikbaar in supermarkten, tankstations en bedrijfsrestaurants. Sportclubs en sportscholen gaan kinderen en volwassenen die nu nauwelijks bewegen uitnodigen om te sporten.

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.

Nu is het moment.

Word nu lid