Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

donderdag 22 november 2018

Reactie actieplan arbeidsmarktdiscriminatie

D66 is blij met het vernieuwde actieplan arbeidsmarktdiscriminatie van staatssecretaris van Ark. Vorig jaar bleek dat veel uitzendbureaus nog meegaan met discriminerende verzoeken. Dat zorgt ervoor dat, nog voordat een werkgever kennis heeft kunnen maken met een sollicitant, mensen met een migrantenachtergrond worden buitengesloten.

Kamerlid Steven van Weyenberg: “Het zou niet mogen uitmaken waar je vandaan komt, waar je woont, hoe oud je bent, hoe je heet of wat je geslacht is. Iedereen moet kunnen rekenen op een eerlijke sollicitatie en evenveel kans krijgen om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek.”

Vorig jaar heeft D66 met de PvdA  gevraagd om een nieuw actieplan tegen arbeidsmarktdiscriminatie. Met daarin mogelijkheden om op te treden als bij sollicitaties aantoonbaar wordt gediscrimineerd. Bij de werving vallen veel mensen buiten de boot. Zij krijgen daarna nauwelijks kansen om te werken. Van Weyenberg: “Ik ben blij dat de staatssecretaris nu echt actie onderneemt. Voor mij kan het niet snel genoeg gaan.”

Werk, inkomen & financiën

D66 wil bouwen aan het nieuwe verdienmodel van Nederland. Aan verduurzaming van onze economie, aan een eerlijke en open arbeidsmarkt en aan een dienstbare financiële sector. Aan een land dat onderneemt en bloeit en na stilstand weer vooruit gaat.

Nieuwe welvaart vraagt om groei van onze economie. Dat is de beste manier om de overheidsfinanciën op orde te brengen. Groei zorgt voor nieuwe banen. Groei zorgt voor innovatie en vernieuwing. En duurzame groei is de sleutel naar een welvarende toekomst. Allereerst moet de overheid zijn financiën op orde brengen, tegelijkertijd kan zij ruimte maken en gericht investeren. D66 heeft een groeiagenda om deze kansen te pakken.